واعظی: «واکسن پاستور» زودتر از بقیه به خط تولید می‌رسد

فاز نخست آزمایش انسانی واکسن ‌کوو ایران برکت با دو مرحله تزریق این واکسن به ۵۶ نفر، پایان یافت

واعظی همچنین از خرید ۲۵۰هزار دز واکسن چینی و مراحل نهایی خرید واکسن کرونای هندی خبر داد- TehranTimes

محمود واعظی، رییس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت که از میان واکسن‌های کرونای تولید داخل کشور، احتمالا «واکسن پاستور» زودتر از بقیه به خط تولید خواهد رسید. 

واعظی روز جمعه اول اسفندماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا گفت: «واکسن پاستور مراحل خوبی را طی کرده است و در کوبا با همین واکسن، واکسیناسیون عمومی خود را آغاز کرده‌اند و قرار است خط تولید این واکسن هم در ایران ایجاد شود.»

«واکسن پاستور» همان واکسن مشترک ایران و کوبا است که انستیتو پاستور ایران برای تولید آن با یک مؤسسه واکسن‌سازی کوبایی همکاری می‌کند.

علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران، حدود دو هفته پیش در یک نشست خبری گفته بود که  «فاز حیوانی، فاز اول و دوم کارآزمایی این واکسن مشترک در کشور کوبا با نظارت و حضور کارشناسان ایرانی» انجام شده است و پس از اطمینان از اثربخشی واکسن، قراردادی با آن‌ها بسته‌اند تا «فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هفته‌های آینده» در ایران انجام شود. 

در فاز اول آزمایش انسانی این واکسن به ۱۰۰ نفر و در مرحله دوم به ۹۰۰ نفر تزریق شده است و مرحله سوم آزمایش انسانی آن، به‌گفته کیانوش جهان‌پور، رییس سازمان غذا و داروی ایران، روی ۵۰هزار نفر در ایران انجام خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرارداد خرید واکسن کرونای هندی در مراحل نهایی

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در سخنان خود، با اشاره به خرید واکسن اسپوتنیک‌-وی از روسیه، استفاده از آن برای واکسیناسیون و توافق برای ایجاد خط تولید این واکسن در ایران، از قرارداد با کشور هند برای خرید واکسن کرونا خبر داد.

او گفت: «قرارداد ما با هند برای دریافت واکسن هندی که در چند کشور دیگر مانند سوئد هم درحال ساخت و تولید است و در آکسفورد تحقیقات آن انجام شده است، در مراحل نهایی شدن است.»

واعظی همچنین از خرید ۲۵۰هزار دز واکسن چینی و واردات آن به کشور خبر داد.

پایان فاز نخست آزمایش انسانی واکسن ‌کوو ایران برکت

حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از پایان مطالعه فاز نخست آزمایش انسانی واکسن ایران‌کوو برکت خبر داد.

حسینی روز جمعه اول اسفندماه، به خبرگزاری ایرنا گفت که همه ۵۶ داوطلب مرحله اول تست بالینی واکسن ایرانی کرونا طی دو مرحله، واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

او افزود: «تا ۱۴ اسفندماه آخرین نمونه خون‌گیری از داوطلبان انجام و نتایج نهایی فاز یک تست انسانی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد.»

به گفته مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درصورت تأیید نتایج فاز اول، در اواخر اسفندماه، فاز دوم آزمایش انسانی آغاز خواهد شد.

رضا بنی‌هاشمی، مجری طرح تولید واکسن کرونا در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، نیز هفته گذشته با اعلام پایان موفق آزمایش‌های حیوانی واکسن «رازی کوو پارس» بر روی میمون‌ها گفت که این واکسن از هفته آینده وارد فاز نخست کارآزمایی بالینی می‌شود.