تداوم سرما و یخبندان در تگزاس: خطر جدی برای امنیت انرژی آمریکا؟

اگر بحران سرمای شدید و یخبندان ادامه یابد، صنعت انرژی آمریکا با بحران جدی مواجه خواهد شد

میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در این ایالت از میزان تولید برق از اکثر کشورهای جهان بیشتر است-MATTHEW BUSCH / AFP

با روی کار آمدن بایدن روند تغییرات تدریجی در سیاست خارجی و سیاست انرژی دولت آمریکا شروع شده است. تاکید و تمرکز بایدن بر سیاست انرژی مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر باعث افزایش نگرانی در بین برخی شرکت‌های نفتی و ایالت‌های تولید کننده نفت و گاز شده است. 

افزایش تدریجی گرمای هوا در اکثر کشورها و نمایان‌تر شدن تاثیر تغییرات آب‌وهوایی در سطح جهان باعث شده است تا موضوع گذار انرژی به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. لزوم استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی، به شعار اصلی طیف زیادی از اهل سیاست و دانشگاهی‌ها تبدیل شده است.

یخبندان تگزاس و قطعی برق این ایالت

تگزاس یکی از مراکز عمده تولید کننده انرژی در آمریکا است. این ایالت نه تنها تولید کننده نفت، گاز و ال‌ان‌جی است، بلکه پتانسیل خوبی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد و خورشید دارد به‌طوری‌که میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در این ایالت از میزان تولید برق از اکثر کشورهای جهان بیشتر است. 

پتانسیل تگزاس در بخش انرژی بادی ۳۱ هزار مگاوات می باشد. تگزاس بزرگ‌ترین تولید کننده انرژی بادی در آمریکا است. در حدود ۲۵ درصد انرژی بادی آمریکا در این ایالت تولید می‌شود. این ایالت به‌تنهایی پنجمین تولید کننده انرژی بادی در سطح جهان است. طبیعی است که هرگونه اختلالی در روند تولید انرژی در این ایالت، امنیت ملی و  امنیت انرژی آمریکا را با بحران جدی روبه‌رو خواهد ساخت.

موج سرما و یخ‌بندان و اختلال در امنیت انرژی

از اواخر هفته قبل بارش شدید برف در برخی از ایالت‌های آمریکا و همزمان موج سرما و یخبندان مشکلات عمده‌ای برای شهروندان این ایالت‌ها پدید آورده است. تداوم یخبندان در این مناطق، به‌ویژه تگزاس باعث یخ بستن توربین‌های بادی و تعطیلی برخی پالایشگاه‌های مهم این ایالت شد. این امر امنیت تولید و عرضه انرژی را با چالش جدی روبه‌رو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خاموشی‌های سراسری در اثر سرما و یخبندان، شمال تا جنوب  آمریکا را فراگرفته است و اخبار این موج سرما در رسانه‌های آمریکا با دقت رصد می‌شود.

تاکنون تلاش‌های دولت ایالتی در تگزاس برای حل کامل قطعی برق و سرما و یخبندان به نتیجه نرسیده است و خاموشی در غرب تگزاس ادامه دارد. فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت با اشاره به قطعی برق و از کار افتادن توربین‌های بادی، استفاده زیاد از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق را عامل اصلی بروز خاموشی در این ایالت اعلام  کرد و افزود که خاموشی‌های اخیر نشان داد که «معامله جدید سبز»  چقدر برای آمریکا مرگبار خواهد بود.

با توجه به حل نشدن کامل بحران یخبندان در تگزاس و تداوم خاموشی در سطح این ایالت، گرگ آبوت، فرماندار تگزاس، روز ۱۷ فوریه برای جبران  كاهش فشار بر شبکه ایالتی گاز به‌خاطر برودت زیاد و سرمای شدید هوا، از تولیدكنندگان گاز طبیعی خواست تا روز ۲۱ فوریه از فروش گاز به خارج از این ایالت خودداری کنند.  

به گفته ابوت، مکزیک، مشتری عمده گاز تولید شده تگزاس است. این کشور گاز طبیعی را از طریق شبکه‌ای از خطوط لوله مرزی دریافت می‌کند. در حال حاضر، این خط لوله با ظرفیت بسیار کمتری کار می کند.  

طوفان اخیر مسئله آسیب‌پذیری امنیت عرضه انرژی در آمریکا را با وجود منابع گسترده شیل، برجسته‌تر کرد. در دو روز گذشته، کمبود گاز  باعث بروز خسارت ۲.۷ میلیارد دلاری در بخش صنایع تولیدی شمال مکزیک شده است.

افزایش قیمت نفت

تولیدکنندگان و پالایشگاه‌های نفت تگزاس به دلیل یخبندان و سرمای هوا تعطیل هستند و ظرفیت تولید نفت به میزان چهار میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

قیمت نفت هم به بالاترین میزان خود در ۱۳ ماه گذشته رسید؛ چرا که نگرانی‌ها از تداوم و افزایش تاثیر سرما و یخ‌بندان در ایالت تگزاس می‌تواند ظرفیت تولید نفت خام در  آمریکا را برای چند روز یا حتی هفته‌ها مختل کند. احتمال این امر، سرمایه‌گذاران را وادار به خرید معاملات آتی انرژی می‌کند.

هر بشکه نفت خام برنت در اولین ساعات پنجشنبه، ۱۸ فوریه،  با ۸۹ سنت یا ۱.۴ درصد افزایش به ۶۵.۲۳ دلار در هر بشکه و به  بالاترین میزان از روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ رسید.

معاملات آتی نفت خام نفت غرب تگزاس اینترمدیت ۶۶ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۶۱.۸۰ دلار در هر بشکه، بالاترین میزان از ۸ ژانویه ۲۰۲۰ رسید.

سیاست خارجی و سیاست انرژی جمهوری‌خواهان مبتنی بر سوخت‌های فسیلی و بویژه نفت بوده است. طوفان و یخبندان فعلی فرصت مناسبی برای این حزب پدید آورده است تا دوباره مخالفت خود را با سیاست‌های زیست ‌محیطی و به‌ویژه معامله جدید سبز بایدن اعلام و سیاست زیست ‌محیطی وی را عامل اصلی بحران اخیر در بخش امنیت تولید و عرصه انرژی معرفی کنند.

سیاست خارجی و انرژی دموکرات‌ها بر استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست استوار است و بعید به نظر می‌رسد بحران اخیر قطعی برق و کاهش فشار گاز در تگزاس و سایر ایالت‌ها مانع اجرای این سیاست شود.

دولت بایدن برای تداوم نقش آفرینی آمریکا در بازار انرژی و افزایش صادرات انرژی درنظر دارد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را بیش از پیش افزایش دهد و برای صادرات نفت و گاز و ال‌ان‌جی نیز در تلاش است تا این محصولات سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند.

صادرات انرژی نقش مهمی در سیاست خارجی آمریکا داشته است. در دوران ترامپ هم سهم  انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی این کشور افزایش یافت.

تداوم بحران؛ زنگ خطر جدی برای صادرات گاز  و نفت آمریکا؟

اگر بحران سرمای شدید و یخ‌بندان در تگزاس ادامه یابد و دامنه سرما به سایر ایالت‌های تولیدکننده انرژی هم گسترش پیدا کند، صنعت انرژی  آمریکا با بحران جدی مواجه خواهد شد.

صادرات انرژی و امنیت تولید و عرضه انرژی ارتباط مستقیمی با امنیت ملی آمریکا و هر کشور دیگری دارد و طبیعی است که دولت فدرال نیز امکانات لازم را برای حل بحران به‌کار گیرد. تداوم بحران می‌تواند نه تنها باعث بروز خسارت اقتصادی زیاد در آمریکا، بلکه کشورهای همسایه مانند مکزیک شود. در صورت تکرار چنین حوادثی، آمریکا کار دشورای برای جلب رضایت مشتریان خویش در بخش انرژی خواهد داشت. به همین دلیل، به نظر می‌رسد برای سال‌های آینده باید تمهیدات لازم برای کاهش تاثیر چنین حوادثی بر بخش انرژی آمریکا اندیشیده شود.

بیشتر از اقتصاد