اجرای طرح امنیتی جولان و افزایش ترور‌ها در خارج از اسرائیل

این طرح پیشتر برای مقابله با تهدید‌های ایران و حزب‌الله اجرایی شده بود

AFP

پیامدهای احتمالی ترور «مشهور زیدان»، یکی از فرماندهان سازمان حزب‌الله لبنان که روز یکشنبه گذشته در یک عملیات هوایی در سوریه کشته شد، باعث نگرانی مقامات اسرائیل نسبت به افزایش بحران ناامنی در مناطق مرزی شمال آن کشور شده است.

دولت اسرائیل، رژیم بشار اسد را مسئول ادامه فعالیت‌های عناصر حزب‌الله و گروه‌های مسلح وابسته به ایران در امتداد مرز آن کشور با اسرائیل می‌داند. 

منابع نظامی اسرائیل با اشاره به خطر افزایش حضور گروه‌های مسلح در نزدیکی مرز آن کشور، گفتند ترور مشهور زیدان و بمباران مناطق مرزی، پیام روشنی است که اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد تا گروه‌های تروریستی امنیت اسرائیل را به خطر اندازند. منابع نظامی یاد شده افزودند: «طبق توافق قبلی میان دو جانب، سوریه نباید به نیرو‌های ایران و حزب‌الله اجازه دهد تا وارد بخش‌های غیر اشغالی در بلندی‌های جولان شوند، اما رژیم سوریه از اجرای تعهدات خود طفره‌ می‌رود».

مقامات امنیتی اسرائیل اعلام کردند که ترور مشهور زیدان، به مفهوم بازگشت به طرح امنیتی جولان است؛ طرحی که حدود ۴ ماه پیش برای مقابله با تهدید‌های ایران و حزب‌الله در قلمرو سوریه، از سوی ارتش اسرائیل به اجرا گذاشته شد. عمده‌ترین فعالیت طرح امنیتی جولان، ترور شخصیت‌ها و فعالانی است که به عنوان محور تهدید علیه منافع اسرائیل شناخته می‌شوند.

سرویس‌های امنیتی اسرائیل مشهور زیدان را به عنوان خطرناک‌ترین فرد برای امنیت اسرائیل می‌شناختند و نام او را در فهرست افراد خطرناک در طرح امنیتی جولان قرار داده بودند. مقامات امنیتی اسرائیل ادعا می‌کنند که شواهدی زیادی در دست دارند که نشان می‌دهد فعالیت‌های این فرمانده نظامی حزب‌الله، تهدید بزرگی برای امنیت اسرائیل بوده است. 

منابع اسرائیل افزودند، «زیدان یکی از چهره‌های خطرناک سازمان حزب‌الله بود که در امتداد مرز اسرائیل با سوریه، دست به فعالیت‌هایی می‌زد که امنیت اسرائیل را به خطر می‌انداخت. زیدان تلاش داشت با ایجاد زیرساخت‌های نظامی در نوار مرزی و استخدام افراد داوطلب، تحرکات نظامی و امنیتی اسرائیل را زیر نظر داشته باشد. افزون بر آن، این فرمانده نظامی جنگ افزار‌های سبک و سنگین و موشک‌های ضدتانک را در خانه‌های مردم منطقه پنهان می‌کرد تا هنگام لزوم، مورد استفاده قرار گیرد».

از سوی دیگر، اسرائیل شهرک «‌تل‌الحاره» را که مشرف بر شهر‌های درعا و قنیطره است و بار‌ها از سوی نیرو‌های هوایی اسرائیل بمباران شده است، یک منطقه استراتژیک می‌داند که شبه نظامیان وابسته به ایران با سلاح‌های تهاجمی و موشک‌های ضد تانک در آن مستقر شده‌اند. 

با توجه به اهمیت راهبردی شهرک «تل‌الحاره» و جلوگیری از تنش‌هایی که ممکن است منجر به درگیری با ایران شود، مقامات مختلف اسرائیلی خواستار توقف و پیش‌گیری هرگونه اقدام تهدید آمیز در این منطقه شده‌اند.

در پیوند با همین موضوع، عاموس گلبوع، کارشناس نظامی اسرائیل، هشدار داد که «تشدید بحران در این منطقه منجر به نابودی اسرائیل خواهد شد، زیرا حزب‌الله سامانه موشکی پیشرفته‌ای دارد که می‌تواند مواضع حساسی همچون فرودگاه بن گوریون، راکتور دیمونا، نیروگاه برق خضیره، مقر وزارت امنیت، پایگاه نیروی هوایی، تاسیسات هسته‌ای و نقاط دیگری را در اسرائیل هدف حمله موشکی قرار دهد. مسئله تهدید حزب‌الله علیه اسرائیل، یک واقعیت مسلم و انکارناپذیر است و فقط در شعار‌های اغراق‌آمیز حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان خلاصه نمی‌شود».

عاموس گلبوع افزود: «حزب‌الله توانایی‌های جنگی زیادی دارد، اما نمی‌خواهد با حمله به اسرائیل، بحرانی را به وجود آورد که ایران و آمریکا را درگیر جنگ کند و سراسر منطقه را به آتش کشاند. حزب‌الله از ایجاد هیاهو و نمایش قدرت در برابر اسرائیل، بهره‌برداری می‌کند. البته تمامی گروه‌های مسلح یاد شده به دستور و حمایت ایران تشکیل شده‌اند و دولت ایران تا کنون از آن‌ها حمایت مالی و سیاسی کرده‌ است و این گروه‌ها هم البته آماده هستند تا به منظور تأمین منافع استراتژیک ایران، دست به هر اقدام لازمی بزنند.

کارشناسان نظامی عقیده دارند که در صورت تشدید بحران و بروز جنگ، حزب‌الله کلیه توانایی‌های جنگی خود را علیه اهداف استراتژِیک و غیرنظامی اسرائیل به‌کار خواهد گرفت، در حالی که اسرائیل توانایی کافی برای مقابله با قدرت موشکی فوق‌العاده حزب‌الله را ندارد.

شمار زیادی از کارشناسان و آگاهان امور در اسرائیل، هشدار می‌دهند که در صورت وقوع درگیری، اسرائیل با خطرناک‌ترین چالش‌ها روبه‌رو خواهد شد. 

این کارشناسان می‌افزایند که یک روز جنگ، بیش از یک میلیارد دلار برای اسرائیل هزینه خواهد داشت، زیرا حزب‌الله قادر است در هر روز ۱۳۰۰ موشک به خاک اسرائیل پرتاب کند و برای مقابله با این حمله موشکی، اسرائیل باید ۱۳۰۰ موشک پدافند هوایی، که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد دلار می‌شود، استفاده کند.

با توجه به این تهدید بزرگ، کارشناسان نظامی اسرائیل از مقامات امنیتی می‌خواهند تا به منظور جلوگیری از فرو افتادن اسرائیل در باتلاق جنگی فاجعه‌بار، از اقدام به انجام عملیات نظامی در داخل سوریه که ممکن است آتش جنگ را شعله‌ور سازد، خودداری کنند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه