برای نخستین بار، تظاهرات ضد ترکیه در بغداد

تجاوز ترکیه به شمال عراق و نقض تمامیت ارضی این کشور گروهی از عراقی‌ها را خشمگین کرده است

نیروهای امنیتی عراق مقر سفارت در محله الوزیریه بغداد را محاصره کرده‌اند تا از حمله معترضین به ساختمان سفارت جلوگیری کنند-Sabah ARAR / AFP

روز پنجشنبه ۳۰ بهمن، در اعتراض به حمله اخیر ارتش ترکیه به شمال عراق، تظاهراتی در مقابل سفارت ترکیه در بغداد برگزار شد.

اسکای‌نیوز در گزارشی از این رویداد گفته است که این تظاهرات خودجوش است و هیچ حزب سیاسی در عراق پشت آن نیست. تظاهرکنندگان می‌گویند که این اقدام آنها تقاضایی است از سیاستمداران عراقی تا به تجاوز تقریباً مداوم ترکیه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق واکنش نشان دهند.

به نظر می رسد این تظاهرات، اولین نمونه از اعتراض به دولت ترکیه در بغداد باشد. شرکت کنندگان در این تظاهرات حضور نظامی ترکیه در شمال عراق، به ویژه در اردوگاه «باشیقه» و همچنین بمباران مناطقی در شمال عراق  که سبب آوارگی مردم شده است، را محکوم کردند.

نیروهای امنیتی عراق مقر سفارت در محله الوزیریه بغداد را محاصره کرده‌اند تا از حمله معترضین به ساختمان سفارت جلوگیری کنند.

چند روز پیش ، ترکیه یک عملیات نظامی را در شمال عراق با عنوان «عقاب 2» آغاز کرد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه می‌گوید عملیاتی که ارتش ترکیه در روز ۱۰ فوریه انجام داد، پس از کشته‌شدن ده ها مبارز حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که به کوههای کردستان پناه برده بودند، پایان یافت.

از سوی دیگر، منابع کرد می گویند که ترکیه در این حمله تلفات سنگینی داشته است و علاوه بر ده‌ها زخمی، بیش از ۵۰ سرباز ترکیه کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی دو سال گذشته، ترکیه چندین عملیات را در شمال عراق انجام داده است. این عملیات‌ها که با بمباران شدید هوایی همراه است، منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان و آوارگی اهالی روستاهای مرزی شده است.

حمله‌های ارتش ترکیه به شمال عراق تنها یکی از موضوعاتی است که عراقی ها را عصبانی کرده است. موضوع اصلی سدهایی است که آنکارا بر روی رودخانه‌های دجله و فرات ساخته است که عملا منجر به خشک شدن بخش گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی عراق شده است.

با توجه به این تحولات، مقامات عراقی در بغداد به اقدامات دیپلماتیک عادی مانند صدور بیانیه محکومیت یا احضار سفیر ترکیه بسنده کردند. تاکنون ترکیه به اعتراضات مقام‌های عراقی پاسخی نداده و اقداماتش را متوقف نکرده است.