استارشیپ این هفته یک بار دیگر بخت خود را می‌آزماید

دو پرتاب قبلی این سفینه فضایی با انفجارهای مهیب ختم شدند

ماسک بارها درباره اشتیاق برای سفر به مریخ و ایجاد یک جامعه انسانی ساکن مریخ برای اطمینان از بقای نسل بشر در آینده، سخن گفته است-REUTERS/Gene Blevins

پس از دو پرتاب قبلی که به انفجارهای مهیب ختم شدند، اسپیس‌اکس این هفته یک پرواز آزمایشی بزرگتر از جدیدترین نمونه اولیه استارشیپ خود را انجام خواهد داد.

استارشیپ اس‌ان۱۰ (SN10)، پس از بهسازی‌هایی که در قابلیت‌های فرود آن انجام شده است، از پایگاه اسپیس‌اکس در بوکاچیکای تگزاس پرتاب خواهد شد. ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ‌اکس می‌گوید که این بهسازی‌ها به استارشیپ شانس۶۰ درصدی برای فرودی موفقیت‌آمیز می‌دهد. آزمایش‌های ارتفاع بالا نمونه‌های اولیه استارشیپ اس‌ان۸ و اس‌ان۹ هم صرف‌نظر از پایان فاجعه‌بار آن‌ها، تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بودند.

هردو پرتاب، نشان دادند که اسپیس‌اکس می‌تواند این موشک‌ها را تا پیش از آن که برای یک فرود آیرودینامیکی کنترل شده تغییر جهت دهند، تا ارتفاع بیش از ۱۰ کیلومتری ارسال کند. هردو نمونه توانستند مانور پیچیده چرخش برای فرود را اجرا کنند اما هیچ‌کدام موفق به تکمیل آن نشدند. اسپیس ایکس در پی انجام آزمایش اس‌ان۹ اعلام کرده بود: «این آزمایش‌ها همگی در راستای افزایش دانش و توسعه‌ سامانه حمل‌ونقل فضایی است. سیستم حمل‌ونقلی که کاملا چندبار مصرف باشد و طوری طراحی شود که انسان‌ها و محموله‌ها را به سفرهای درازمدت بین سیاره‌ای ببرد و به بشر کمک کند تا بتواند دوباره به ماه بازگردد و به مریخ و فراتر از آن سفر کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آزمایش تنها دو هفته پس از آزمایش استارشیپ اس‌ان۹  و کمتر از ۱۰ هفته پس از آزمایش اس‌ان۸ انجام می‌شود. تعداد بالای پشت سر هم این آزمایش‌ها در پی آن صورت می‌گیرد که آقای ماسک به کارکنان اسپیس‌اکس گفته بود که توسعه‌ فضاپیماهای مرتبط با پروژه مریخ را نسبت به سایر ماموریت‌ها، از جمله ماموریت استارلینک، در اولویت قرار دهند.

این میلیاردر عرصه فناوری امیدوار است که بتواند نخستین انسان را تا سال ۲۰۲۴ با فضاپیمای استارشیپ به مریخ بفرستد و با تولید انبوه این فضاپیما، مسیری  قابل‌اطمینان بین دو سیاره ایجاد کند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش‌ها و در صورت وجود سرمایه کافی، اسپیس‌اکس خواهد توانست سالانه ۱۰۰ استارشیپ تولید کند و در طی یک دهه‌ بعد، ناوگانی هزار تایی از نسل بعدی موشک‌ها فراهم کند.

آقای ماسک بارها درباره اشتیاقش برای سفر به مریخ در طول عمر خود و همچنین، ایجاد یک جامعه انسانی ساکن مریخ برای اطمینان از بقای نسل بشر در آینده، سخن گفته است.

اسپیس‌اکس هنوز تاریخ دقیقی برای پرتاب آزمایشی استارشیپ اس‌ان۱۰ اعلام نکرده است اما پرتاب‌های قبلی به دلایل جوی و تاخیرهای اداره هوانوردی فدرال، دچار مشکل شده بودند. جاده‌های منتهی به بخش کمرون هنوز بسته نشده‌اند زیرا اسپیس‌اکس باید پیش از هرچیز، آزمایش پرتاب ایستا بر روی موتورهای رپتور موشک را انجام دهد. بر اساس اعلام مرکز فضایی ناسا، استارشیپ اس‌ان۱۱ و همچنین طرح اولیه استارشیپ‌های بعدی، دست‌کم تا اس‌ان۱۸، در حال حاضر در دست ساخت هستند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی