چین، آمریکا را به عنوان بزرگترین شریک تجاری اروپا پشت ‌سر گذاشت

چین تنها اقتصاد بزرگ دنیا است که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی ثبت کرده و اقتصاد خود را ۲.۳ درصد توسعه داده است

علی‌رغم تاثیر اقتصادی کووید-۱۹، روابط تجاری اتحادیه اروپا با چین به نحوی قابل توجه رشد کرده است - JOHANNA GERON / POOL / AFP

آمار و ارقام جدید نشان می‌دهد چین از ایالات متحده به عنوان بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا، پیشی گرفته است.

طبق آمار یورواستات، آژانس آماری اتحادیه اروپا، علی‌رغم تاثیر اقتصادی کووید-۱۹، روابط تجاری اتحادیه اروپا با چین به نحوی قابل توجه رشد کرده، اما صادرات و واردات به ایالات متحده به شدت کاهش یافته است.

چین تنها اقتصاد بزرگ دنیا است که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی ثبت کرده و اقتصاد خود را ۲.۳ درصد توسعه داده است. این باعث افزایش تقاضا برای کالاهای اروپایی و تقویت صادرات از اتحادیه اروپا به چین به میزان ۲.۲ درصد تا ۲۰۲.۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ شد که از ۱۹۸.۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۹ بالاتر رفته است.

این در حالی است که صادرات به آن سوی اقیانوس اطلس با ۸.۲ درصد کاهش به ۳۵۳ میلیارد یورو رسید، در حالی که در مقایسه با همین زمان در سال ۲۰۱۹ که ۳۸۴.۴ میلیارد یورو بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس آماری اتحادیه اروپا گفت: «در سال ۲۰۲۰ چین شریک تجاری اصلی اتحادیه اروپا بود. این امر به خاطر افزایش واردات (مثبت ۵.۶ درصد) و صادرات (مثبت ۲.۲ درصد) بود. در همین حال تجارت با ایالات متحده شاهد کاهش قابل توجهی در واردات (منفی ۱۳.۲ درصد) و صادرات (منفی ۸.۲ درصد) بوده است.»

کسری تجاری اتحادیه اروپا با چین در سال ۲۰۲۰ به ۱۸۱ میلیارد یورو افزایش یافت که از میزان ۱۶۴.۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۹ بالاتر رفته است. این آمار در حالی منتشر شد که چین و اتحادیه اروپا در حال توسعه بیشتر روابط تجاری خود هستند و در همین راستا، بعد از سال‌ها مذاکرات، اصول اساسی توافقی جدید برای سرمایه‌گذاری در ۳۰ دسامبر اعلام شد.

انتظار می‌رود تجارت و چین از موضوعات اصلی بحث‌ها هنگام برگزاری نشست گروه ۷ در دیدار مجازی رهبران این کشورها در روز جمعه، طی اولین میزبانی رئیس‌جمهور جو بایدن باشد.

کاخ سفید روز یکشنبه تایید کرد آقای بایدن قصد دارد در خصوص همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد جهانی، و روابط با چین با سایر کشورها بحث و تبادل نظر کند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد