تاثیر واکسن بر گونه جهش‌یافته «بریستول» کووید-۱۹ کمتر است

«گونه بریستول کووید-۱۹» به آمریکا رسید

جهش ای۴۸۴کی، تنها جهش در ویروس کرونا است که بیشترین تاثیر را داشته است - Getty Images via AFP

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده روز چهارشنبه گفت، گونه «بریستول» ویروس کرونا برای اولین بار در این کشور شناسایی شد.

تحقیقات درباره گونه بریستول نشان می‌دهد از همان بافت ژنتیکی گونه «کنت» در بریتانیا برخوردار است ولی جهشی دیگر روی شاخه پروتئینی ‌«ای۴۸۴کی»، نیز داشته است.

سازمان سلامت همگانی انگلستان گونه بریستول را یکی از چهار گونه نگران‌کننده موجود در بریتانیا معرفی کرده است، چرا‌که احتمالا بر میزان کارآمدی واکسن‌های کووید-۱۹ تاثیر دارند.

سازمان سلامت همگانی هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای گفت: «ای‌۴۸۴کی، در حال حاضر جهشی است که ظاهرا عامل اصلی تغییرات آنتی‌ژنتیکی است. مطالعات مستقل متعددی تاثیر آنتی‌ژنتیکی گونه‌های مختلف را بررسی کرده و نتیجه گرفته‌اند جهش ای۴۸۴کی، تنها جهشی است که بیشترین تاثیر را داشته است.»

دانشمندان، واکسن کووید-۱۹ فایزر را مقابل جهش‌های ای۴۸۴کی و ان۵۰۱وای آزمایش کرده‌اند که هر دو جهش در گونه‌های شناسایی شده در بریتانیا و آفریقای جنوبی دیده شده‌اند. طبق آزمایش آنها، این واکسن هنوز کار می‌کند، ولی تاثیر آن در مقابل ویروس کمی کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابراین تاکنون هیچ جهشی پیدا نشده که واکسن‌های ویروس کرونا را کاملا بی‌تاثیر سازد، اما همین قدر هم موجب نگرانی کارشناسان بهداشتی شده که این ویروس چقدر سریع تکامل می‌یابد. مقامات بهداشتی خواستار تسریع برنامه‌های تزریق واکسن به عموم مردم هستند تا جلوی جهش گونه‌هایی که ممکن است شدیدا بر واکسن‌ها اثر بگذارند، گرفته شود.

دکتر روشل والنسکی، دبیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در کاخ سفید، در مورد تاثیر گونه‌های جدید هشدار داد.

دکتر والنسکی گفت، این گونه‌های جدید ممکن است کل پیشرفت ما تاکنون را به مخاطره اندازند در زمانی که بستری شدن در بیمارستان در هفته قبل در ایالات متحده حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

اولین گونه‌ای که در بریتانیا موجب نگرانی شد گونه بی.۱.۱.۷ بود که اکنون در ۴۱ ایالت آمریکا و همچنین شهر واشنگتن دی‌سی پیدا شده است. به خاطر نرخ بالای سرایت این گونه، کارشناسان هشدار داده‌اند، گونه جدید ممکن است تا ماه مارس به گونه غالب در کشور مبدل شود.

اکنون جهش ای۴۸۴کی هم در ایالات متحده شناسایی شده است.

در گزارشی دیگر که توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری روز چهارشنبه منتشر شد، محققانی از زامبیا توضیح دادند چگونه موارد ابتلا به کووید-۱۹ در زامبیا سر به فلک کشیده و چگونه به گونه بی.۱.۳۵۱ مرتبط است که اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد.

محققان نوشتند «شیوع بی.‌۱.۳۵۱ دغدغه‌ای برای سلامت همگانی است چون امکان سرایت سریعی دارد و باعث افزایش موارد ابتلا، پذیرش در بیمارستان‌ها و مرگ ومیر خواهد شد.»

گونه بی.۱.۳۵۱ نیز در چندین ایالت آمریکا مشاهده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان