بیل گیتس: مقابله با کرونا از مبارزه با تغییرات اقلیمی آسان‌تر است

این میلیاردر، از دولت‌های سراسر جهان خواسته دست به اقدامات بیشتری بزنند، تا مردم کمتر از سوخت‌های فسیلی استفاده کنند

بیل گیتس گفت برای حل این مشکل، نیاز به نوآوری‌هایی در سطح گسترده داریم - MICHAEL COHEN / AFP

بیل گیتس می‌گوید پایان دادن به بیماری عالم‌گیر کووید، در مقایسه با مقابله با تغییرات اقلیمی، «خیلی خیلی آسان» خواهد بود. او گفت مدیریت انجام این کار «بی‌نظیرترین اقدامی خواهد بود که بشریت تا به امروز انجام داده است.»

آقای گیتس به بی‌بی‌سی گفت: «ما هیچ وقت از تحولی عظیم صحبت نکرده‌ایم که ظرف ۳۰ سال آینده انجام شود. این کار بی‌سابقه است.»

کتاب جدید موسس مایکروسافت، با نام «چگونه از فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم» (How to Avoid a Climate Disaster) که روز سه‌شنبه منتشر شد راهکاری ارائه می‌کند که چگونه به مصاف گرمایش زمین برویم و به‌ویژه بر روش‌هایی تمرکز دارد که می‌توان از فناوری برای رسیدن به این هدف بهره جست.

این میلیاردر، از دولت‌های سراسر جهان خواسته دست به اقدامات بیشتری بزنند، تا مردم کمتر از سوخت‌های فسیلی استفاده کنند. او همچنین از کشورها خواسته شفاف‌تر باشند و از یک نظام اقتصادی پیروی کنند که هزینه واقعی استفاده از سوخت‌های فسیلی و آسیب آنها به محیط زیست، در قیمت‌ها منعکس شود.

در حال حاضر سالانه حدود ۵۰ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای به جو زمین فرستاده می‌شود و دولت‌هایی نظیر بریتانیا تعهد داده‌اند این میزان را طی دهه‌های آینده به صفر برسانند. این بدان معنی است که هرگونه آلودگی کربنی از طریق جذب همان مقدار، از جو زمین خنثی خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از دولت‌ها به استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی روی آورده‌اند. با این وجود آقای گیتس می‌گوید این فقط ۳۰ درصد کل آلودگی‌های کربنی است و او درباره زدودن کربن از ۷۰ درصد دیگر نگران است. این ۷۰ درصد دیگر شامل آلودگی‌هایی است که از طرف نظام‌های حمل‌و‌نقل، و برای تولید استیل، سیمان و کود ایجاد می‌شود.

آقای گیتس گفت برای حل این مشکل، نیاز به نوآوری‌هایی در سطح گسترده داریم که جهان تاکنون شاهد نبوده است. او افزود، خوش‌بین است که جهان هنوز زمان دارد تا از بدترین آثار تغییرات اقلیمی جلوگیری کند: «می‌دانید، من این را بارها شاهد بوده‌ام که ابداعات باعث شگفتی ما خواهند شد.»

آقای گیتس علی‌رغم علاقه‌اش به نجات سیاره زمین از تغییرات اقلیمی، اعتراف کرد برای رفتن به نشست اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵، از هواپیمای خصوصی استفاده کرده است.

طبق خلاصه کتاب، او گفت: «می‌دانم که پیام‌رسان کاملی برای تغییرات اقلیمی نیستم. جهان مردان ثروتمند کمی ندارد که ایده‌هایی بزرگ برای آنچه دیگران باید انجام دهند، دارند یا فکر می‌کنند هر مشکلی را می‌توان با فناوری حل کرد. من مالک خانه‌هایی بزرگ هستم و سوار هواپیماهای خصوصی می‌شوم، در واقع برای رفتن به نشست پاریس هم سوار هواپیمایی خصوصی شدم، پس من که هستم که بخواهم به دیگران درباره محیط زیست نصیحت کنم؟»

اما این میلیاردر گفت قصد داشته تفکراتش نقشی در تدوین بسته‌های کمکی سبز داشته باشد که اکنون در سراسر جهان پیشنهاد می‌شوند، از جمله مواردی که در بریتانیا مورد بحث قرار گرفته تا برای میزبانی نشستی دیگر درباره تغییرات اقلیمی در گلاسکو در نوامبر سال جاری آماده شود.

© The Independent

بیشتر از جهان