کشف بقایای قدیمی‌ترین کارخانه آبجوسازی در مصر باستان

مصریان باستان از آبجو در مراسم قربانی برای خدایان استفاده می‌کردند

این آبجوسازی باستانی در آبیدوس و در گورستانی باستانی در غرب رود نیل، بیش از ۴۵۰ کیلومتری جنوب قاهره قرار دارد- Egyptian Ministry of Antiquities / AFP

باستان‌شناسان آمریکایی و مصری در یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخی مصر باستان، آثار قدیمی‌ترین کارخانه آبجوسازی در جهان را کشف کردند.

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، اعلام کرد که این کارخانه در آبیدوس و در یک گورستان باستانی واقع در صحرای غرب رودخانه نیل در فاصله بیش از ۴۵۰ کیلومتری جنوب قاهره کشف شده است.

دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر گفت که این کارخانه به دوران پادشاهی پادشاه نارمر برمی‌گردد که به‌‌‌علت نقشش در وحدت مصر باستان در آغاز دوره اول سلسله‌های پادشاهی (۳۱۵۰ تا ۲۶۱۳ پیش از میلاد) شناخته می‌شود.

به گفته آقای وزیری، باستان‌شناسان هشت واحد، هرکدام به طول ۲۰ متر و عرض ۲.۵ متر، را کشف کرده‌اند که تقریبا حاوی ۴۰ ظرف سفالی در دو ردیف برای گرم کردن مخلوطی از دانه‌ها و آب برای تولید آبجو است.

ریاست مشترک این ماموریت باستان‌شناسی در اختیار دکتر متیو آدامز از انستیتوی هنرهای زیبا دانشگاه نیویورک و دبورا ویشاک، استادیار تاریخ هنر و باستان‌شناسی مصر باستان در دانشگاه پرینستون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر آدامز گفت این کارخانه برای تامین آبجو برای آیین‌های سلطنتی در این منطقه ساخته شده بود و باستان‌شناسان شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد مصریان باستان از آبجو در مراسم قربانی برای خدایان استفاده می‌کرده‌اند.

وزارت باستان‌شناسی مصر می‌گوید نخستین‌بار، باستان‌شناسان بریتانیایی در اوایل قرن بیستم به وجود این کارخانه اشاره کرده‌اند، اما نتوانستند محل آن را به‌طور دقیق پیدا کنند.

سایت باستانی آبیدوس، به دلیل یادبودهای متعدد برای بزرگداشت ازیریس، ایزد جهان زیرین در مصر باستان و داور ارواح در زندگی پس از مرگ، مشهور است.

مصر طی دو سال گذشته به امید جذب گردشگر از بیشتر از ده‌ها كشف باستانی جدید رونمایی کرده است. صنعت گردشگری مصر پس از خیزش مردمی سال ۲۰۱۱ که حسنی مبارک، گورستان باستانی آبیدوس، را سرنگون کرد، از آشفتگی‌های سیاسی صدمه دیده است.

سال گذشته نیز شیوع ویروس کرونا، ضربه بزرگ‌تری به این صنعت وارد آورد.

© The Independent

بیشتر از زندگی