اعتراف بیل گیتس: با جت شخصی به نشست اقلیمی پاریس رفتم

گیتس می‌گوید درباره میزان بالای آلودگی کربنی خود احساس عذاب وجدان دارد

او همچنین اعتراف کرد از مجموعه هواپیماهای اختصاصی خود، برای سفر به دور جهان به نیابت از بنیاد بیل و ملیندا گیتس، استفاده می‌کند-Ludovic MARIN / AFP

بیل گیتس در کتاب جدید خود درباره چگونگی مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی، اعتراف کرد برای حضور در اجلاس تغییرات اقلیمی پاریس، با هواپیمای خصوصی سفر کرده است.

این میلیاردر موسس مایکروسافت، در کتاب «چگونه از فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم» (How to Avoid a Climate Disaster) اعتراف کرد، نحوه زندگی‌اش او را به «پیام‌رسانی ناکامل برای تغییرات اقلیمی» مبدل ساخته است.

این انسان نیکوکار که ثروتش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است، در کاخی ۶ هزار متر مربعی در شهر مدینا در ایالت واشنگتن زندگی می‌کند که ۷ اتاق خواب، ۲۴ دستشویی و یک باشگاه ورزشی بزرگتر از ۲ هزار مترمربع دارد و حتی اتاقی که به ترامپولین (تشک پرش) اختصاص یافته است.

او همچنین اعتراف کرد از مجموعه هواپیماهای اختصاصی خود، برای سفر به دور جهان به نیابت از بنیاد بیل و ملیندا گیتس، استفاده می‌کند.

آقای گیتس نوشت: «نمی‌توانم انکار کنم که فرد ثروتمندی هستم که عقیده خاص خود را دارد. درست است که جای پای آلودگی کربنی من خیلی بیش از حد زیاد است. من مالک خانه‌هایی بزرگ هستم و سوار هواپیماهای اختصاصی می‌شوم، در واقع برای رفتن به نشست پاریس هم سوار هواپیمایی خصوصی شدم، پس من که هستم که بخواهم به دیگران درباره محیط زیست نصیحت کنم؟»

معاهده پاریس نقطه عطفی در پیمان‌های بین‌المللی است که در سال ۲۰۱۵ تقریبا توسط تمام کشورها امضا شد، اما دونالد ترامپ در نوامبر ۲۰۲۰ از آن خارج شد و اکنون دولت جو بایدن دوباره به آن پیوسته است.

آقای گیتس می‌گوید درباره میزان بالای آلودگی کربنی خود احساس عذاب وجدان دارد: «کار کردن روی این کتاب واقعا مرا نسبت به مسئولیت خود در کاهش‌ آنها آگاه‌تر کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت: «کاهش رد پای آلودگی کربنی، کمترین کاری است که می‌توان از کسی در موقعیت من انتظار داشت، کسی که خود درباره تغییرات اقلیمی نگران است و به طور علنی از همه دعوت به آستین بالا زدن برای مقابله با آن می‌کند.»

او در این کتاب نوشت، از سال ۲۰۲۰ از سوخت پایداری برای جت‌های خود استفاده کرده و «در سال ۲۰۲۱ آلوده‌سازی هوایی خانواده خود را کاملا خنثی خواهد کرد.»

سوخت پایدار جت از منابع تجدیدپذیر انرژی مانند روغن پخت‌و‌پز، روغن گیاهی، زباله شهری، و گازهای هدر رفته، تولید می‌شود.

برای آلودگی‌های غیرهوایی هم آقای گیتس نوشت «به خنثی کردن آن از طریق شرکتی اقدام کرده که تسهیلاتی را برای حذف دی‌اکسید کربن از هوا دارد.»

وی افزود، در موسسات مربوط به انرژی‌های پاک و سازمان‌های خیریه سرمایه‌گذاری کرده و هدفش خنثی کردن آلودگی جهانی در زمینه پالاینده‌های جدید است.

او نوشت: «بیش از یک میلیارد دلار را خرج رویکردهایی کرده‌ام که امیدوارم به ما در خنثی کردن آلودگی‌ها کمک کند، شامل تولید انرژی پاک قابل اتکا و مقرون‌به‌صرفه، و تولید سیمان، پولاد، گوشت و سایر محصولات، به نحوی که کمتر آلوده‌کننده باشند. البته که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های متعدد باعث کاهش رد پای آلودگی کربنی خود من نمی‌شود. ولی اگر هر یک از این شرکت‌ها در اقدامات خود پیروز و آینده‌دار باشند، خواهند توانست آلودگی بسیار بیشتری را از هر چه من یا خانواده‌ام تولید کرده‌ايم، پاک کنند.»

او ادامه داد: «علاوه بر این، هدف این نیست که هر کس فقط به فکر جبران آلودگی‌های خود باشد، بلکه باید جلوی یک فاجعه اقلیمی گرفته شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان