مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه به تهران سفر می‌کند

اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد

رافائل گروسی برای گفتگو درباره اقدامات جمهوری اسلامی در کاهش سطح تعهداتش در برجام، به تهران سفر می کند - JOE KLAMAR / AFP

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه، دوم اسفند به تهران سفر می‌کند.

کاظم غریب آبادی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «این سفر به‌منظور گفت‌وگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن‌ماه ایران به آژانس، و ماده ۶ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف در چارچوب تحولات جدید، انجام می‌شود.»

کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی، اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد. هم‌زمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مسئله را مطرح کرده بود.

در همین زمینه آژانس بیانیه ای صادر کرد که در آن درباره کاهش تعهدات ایران آمده است: «ایران در تاریخ ۱۵ فوریه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را از ۲۳ فوریه (سه‌شنبه هفته آینده) متوقف می‌کند.»

نخستین سفر آقای گروسی به تهران در شهریور امسال صورت گرفت. از آن زمان تاکنون ایران سطح تعهدات برجامی خود را کاهش داده و طرف‌های دیگر برجام نیز خواهان توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران از اردیبهشت ۹۸ و در سالگرد خروج آمریکا از برجام روند کاهش تعهدات را آغاز کرد. اما در ماه‌های اخیر و به‌ویژه در هفته‌های پایانی دولت دونالد ترامپ این روند را با ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی شتاب بخشید.

مقامات تهران می‌گویند در حال اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی هستند که با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده است. بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند اقدامات اخیر تهران، تلاش برای لغو تحریم‌ها است، نه پایان دادن به برجام.

در سوی مقابل موضع کلی ایالات متحده و کشورهای اروپایی این است که با پایبندی ایران به تعهداتش، آمریکا نیز به برجام بازمی‌گردد. آنها همچنین خواستار بازنگری در مفاد برجام و افزودن برخی مسائل از جمله فعالیت‌های موشکی و حضور منطقه‌ای ایران در خاورمیانه هستند.