مرگ بیش از ۱۴۰ تن در اثر غرق شدن کشتی پناهجویان در لیبی

۱۵۰ نفر دیگر نجات یافتند و به لیبی بازگردانده می‌شوند

شماری از نجات یافتگان کشتی غرق شده، ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۹- AFP

به گزارش کمیساریای عالی پناه‌جویان سازمان ملل متحد، در حادثه غرق یک کشتی در نزدیکی سواحل لیبی، بیش از ۱۵۰ نفر جان سپردند.

این گزارش می‌افزاید که ۱۵۰ نفر دیگر توسط گارد ساحلی و ماهی‌گیران محلی نجات یافته‌اند و به لیبی بازگردانده می‌شوند.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد، غرق کشتی را «بدترین تراژدی در مدیترانه» سال جاری میلادی تا کنون توصیف کرد.

کشتی حادثه دیده، از بندر الخمس در ۱۲۰ کیلومتری شرق طرابلس راه افتاده بود.

دریای مدیترانه مسیری خطرناک برای آوارگانی است که می‌کوشند خود را به اروپا برسانند. در ۲۰۱۸، بیش از ۲۰۰۰ نفر در آن مسیر جان‌شان را از دست دادند.

لیبی پس از سقوط دولت قذافی، به مرکزی برای آوارگان بدل شده است. بسیاری از آنها می‌کوشند با قایق‌هایی که در دریا قابل استفاده نیستند، خود را به اروپا برسانند.

کمیساریای عالی پناه‌جویان سازمان ملل متحد و دیگر کارگزاری‌های این سازمان، بارها خواسته‌اند که جان به‌دربردگان به لیبی باز گردانده ‌نشوند، زیرا در آن کشور جنگ‌زده، مهاجران و آوارگان نجات‌یافته در شرایطی غیرانسانی حبس می‌شوند.

سام ترنر، مدیر بخش لیبی و عملیات جست‌وجو و نجات در سازمان پزشکان بدون مرز، گفت: «خبر دهشتناک حادثه بزرگ غرق کشتی در این روز، تنها تاکیدی است بر هزینه فوق‌العاده گزاف انسانی وضعیت فعلی در لیبی، و نبود توانایی نجات در دریای مدیترانه مرکزی».

وی افزود: «بر اساس نخستین روایت‌های نجات‌یافتگانی که توسط تیم‌های سازمان پزشکان بدون مرز در لیبی درمان شدند، بیش از ۱۰۰ نفر مفقود شده‌اند، و بیم آن می‌رود که بسیاری از آنان غرق شده باشند. جان به‌دربردگان توسط ماهیگیران محلی نجات یافتند و به الخمس بازگردانده شدند. گفته‌های کسانی که در عملیات نجات شرکت داشتند، حاکی از مشاهده دست‌کم ۷۰ جسد در آب بود».

آقای ترنر ادامه داد: «تیم‌های ما برای دو گروه ۸۲ نفری و ۵۳ نفری از نجات یافتگان، مراقبت‌های پزشکی فراهم کردند. وضعیت کسانی را که نیازهای خیلی فوری داشتند، متعادل کردیم و هفت نفر را که جان‌شان در خطر بود، برای درمان به بیمارستان فرستادیم. بیماران دچار شوک و عوارض غرق شدگی تقریبی (کمبود اکسیژن و افت دمای بدن) هستند».

وی افزود :«برای جلوگیری از تلفات بیشتر، به واکنشی فوری برای افزایش توانایی‌های جست‌وجو و نجات در دریا و تخلیه امن کسانی که می‌کوشند از لیبی فرار کنند، نیاز داریم».

پیش‌تر در اوایل ماه ژوئیه، دست‌کم ۸۰ مهاجر در حمله هوایی به یک بازداشتگاه در حومه طرابلس کشته شدند.

کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد گفت، از آغاز سال جاری، ۱۶۵ آواره در جریان سفر از لیبی به اروپا جان سپرده‌اند، که از سال‌های گذشته کمتر است. اما بنا به اظهارات مقامات سازمان ملل متحد، این سفرها برای کسانی که می‌کوشند از لیبی بگریزند، دم به دم خطرناک‌تر می‌شود، و از چهار نفر، یکی پیش از رسیدن به اروپا در دریا جانش را از دست می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان