الیوت آبرامز: واکنش آمریکا به اقدام ایران باید بازدارنده باشد

اگر آمریکا واکنش مناسبی نشان ندهد، ایران حملاتش را افزایش خواهد داد

نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور ایران، در یادداشتی خواهان واکنش بازدارنده آمریکا در برابر حملات شبه‌نظامیان وابسته به ایران شد - AFP

نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور ایران، در یادداشتی با انتقاد از واکنش آمریکا به حمله راکتی به نیروهایش در عراق نوشت دولت بایدن باید نشان دهد که این قبیل اقدامات برای تهران بی‌هزینه نیست. تنها درسی که رهبران ایران از چنین پاسخی می‌گیرند این است که تمایل دولت بایدن برای بازگشت به دیپلماسی هسته‌ای به ایران اجازه می‌دهد هر زمان که بخواهد جان آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

الیوت آبرامز همچنین در مورد احتمال برخورد ایالات متحده با گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی افزود، اتفاقاً تهران از این موضوع استقبال می‌کند. زیرا مطمئن می‌شود که با این کار می‌توان واکنش‌های آمریکا را در عراق مهار کرد و هیچ مجازاتی در داخل کشورش نخواهد شد.

به گفته آبرامز، ادعای ایران مبنی‌بر اینکه یک گروه شبه‌نظامی این عملیات را انجام داده کاملاً بی‌ربط است. زیرا کنترل تمامی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه داخل عراق با تهران است. در زمان دونالد ترامپ، تهران از ترس واکنش شدید دولت وقت آمریکا، ریسک چنین حملاتی را نمی‌کرد. زیرا نگران بود که واکنش ترامپ باعث محبوبیت او و پیروزی وی در انتخابات شود.

او افزود در ماه‌های پایانی دولت ترامپ، خصوصاً سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، ایالات متحده توقع داشت ایران حمله‌ای انجام دهد، اما آنچه که موجب جلوگیری از این اقدام شد، استقرار ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز و پرواز هواپیماهای بی -۵۲ بود. این کار پیام واضحی را به تهران داد. پس از حملات به سفارت آمریکا در بغداد نیز، ترامپ در توییتی به تهران اخطار داد که مسئولیت هرگونه حمله به منافع آمریکا در عراق را با ایران می‌داند.

وی در ادامه نوشت پیام واضح بود. اگر یک آمریکایی آسیب ببیند، ایالات متحده ایران را هدف قرار می‌دهد. این دقیقاً به معنای آن بود که ریسک اقدامات ماجراجویانه برای تهران بالا رفت. ازآن‌پس تهران دیگر حمله‌ای انجام نداد و این موضوع یک نتیجه منطقی دارد؛ تهران پیام را دریافت کرد و دست از ماجراجویی کشید.

نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور ایران معتقد است که واکنش ایالات متحده به حمله اربیل عراق بسیار مهم است. اگر آمریکا واکنش مناسبی نشان ندهد، باید انتظار حملات بیشتر از سوی ایران را داشته باشیم و تلاش آنها برای بیرون راندن ایالات متحده از عراق افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبرامز به دولت بایدن توصیه می‌کند که سیاست بازدارندگی را در پیش بگیرد و مسئولیت ایران را گوشزد کند. او می‌گوید اگرچه این کار نگرانی بابت ایران را به صفر نمی‌رساند، اما سطح حملات نیروهای وابسته به ایران را کاهش می‌دهد. ما به‌وضوح نشان دادیم که به جنگ با ایران علاقه نداریم، اما ایالات متحده گزینه‌های بسیاری دارد که می‌تواند با آن ایران را وادار کند تا از کشتن شهروندان آمریکایی خودداری کند.

روز دوشنبه، شبه‌نظامیان وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی هشت راکت را به سمت محل استقرار نیروهای ارتش آمریکا در بخش جنوبی فرودگاه بین‌المللی اربیل، در منطقه خودمختار کردستان عراق شلیک کردند. حداقل دو راکت از مجموع هشت راکت شلیک شده به این فرودگاه برخورد و منجر به آتش‌سوزی در محل ذخیره‌سازی سوخت هواپیما و تخریب محل استقرار نیروهای آمریکایی شد. همچنین این حمله به کشته‌شدن یک پیمانکار غیرنظامی و مجروح شدن پنج نفر دیگر شامل یک سرباز آمریکایی منجر شد.

بیشتر از جهان