یک جرعه کوکای تگری از یک بطری کاغذی

آزمایش بطری‌های کاغذی کوکاکولا در اروپا گامی به سوی مقابله با پسماندهای پلاستیک است

این شرکت هفته پیش هم اعلام کرد در بخش‌هایی از ایالات‌متحده، میزان تولید بطری از پلاستیک بازیافتی به ۱۰۰ درصد رسیده است- Lionel BONAVENTURE / AFP

کوکاکولا که بنا بر اعلام پژوهشگران، در صدر جدول آلوده‌کنندگان محیط زیست جهان با پسماندهای پلاستیکی است، در حال به کارگیری آزمایشی و کم‌شمارگان بطری‌های جدیدی از جنس مواد کاغذی است تا شاید با به کارگیری گسترده آن‌ها، بتواند مقدار پسماند پلاستیکی تولیدی خود را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

این غول نوشابه‌سازی، از دیرباز در پی حذف کامل پسماند پلاستیکی از چرخه تولیدات خود بوده است.

پیش نمونه‌های این بطری جدید که در مجارستان، به صورت آزمایشی نوشابه محصول کوکاکولا به نام «آدز» را درون آن ریخته‌ و عرضه کرده‌اند، دارای پوسته بیرونی محکمی از جنس کاغذ، در پلاستیکی و آستر پلاستیکی نازکی از جنس پلی‌اتیلن تترافتالیت (پت) بازیافتی است.

کوکاکولا هدف نهایی از این طرح را، تولید بطری‌های بدون آستر پلاستیکی که کاغذ آن‌ها قابل بازیافت خواهد بود، اعلام کرده است.

بنا بر تحقیق بنیاد دگرگون‌سازی بازار که در ماه سپتامبر منتشر شد، کوکاکولا در صدر جدول آلوده‌سازان محیط زیست جهان به پسماندهای پلاستیکی قرار دارد و سالی ۲/۹ میلیون تن پسماند پلاستیکی به جا می‌گذارد اما این شرکت قول داده است طی ۹ سال آینده، ۱۰۰ درصد بطری‌ و قوطی‌ نوشابه‌هایی را که می‌فروشد جمع‌آوری و بازیافت کند و تولید پسماند خود را به صفر برساند.

این شرکت هفته پیش هم اعلام کرد در بخش‌هایی از ایالات‌متحده، میزان تولید بطری از پلاستیک بازیافتی به ۱۰۰ درصد رسیده است.

پیش‌نمونه بطری مقوایی جدید، در چارچوب همکاری بین شرکت کوکاکولا و شرکت دانمارکی بطری‌های مقوایی «پابوکو» تولید می‌شود. شرکت نوآفرین پابوکو با شرکت آبجوسازی کارلزبرگ، شرکت فراورده‌های بهداشتی لورل و شرکت مشروب‌سازی ابسولوت نیز همکاری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانیلا زاهاریا، رئیس بخش نوآوری و زنجیره تامین فنی کوکاکولای اروپا، می‌گوید: «اعلان این طرح آزمایشی نقطه عطفی در هدف‌گذاری ما برای تولید بطری‌های مقوایی است. مردم توقع دارند کوکاکولا محصولات خود را با بسته‌بندی‌هایی نو،  ابتکاری  و سازگار با محیط‌زیست به بازار عرضه کند. به همین دلیل است که به همکاری با شرکت‌های کارشناس این حوزه مثل پابوکو روی آورده‌ایم و داریم این طرح آزمایشی و علنی را اجرا می‌کنیم که اولین طرح از نوع خود در بازار است.»

تیم سیلبرمن، مدیر طرح‌های بخش پدیدآوری محصول در پابوکو نیز می‌گوید: «همکاری با شرکت کوکاکولا واقعا عالی است و بافت منحصر به فرد و قابلیت‌های جالب مواد کاغذی را به ویژه در طراحی، نشان می‌دهد. کاهش وزن پلاستیک لایه محافظ و حفظ فراخی دهانه بطری، دشوار بود اما آموخته‌های من از آزمون‌های خط پر کردن بطری و بازخوردهای مصرف‌کننده نهایی، خیلی برایم جالب بود. این نکات در نزدیکتر شدن به اهداف ما نقش مهمی دارند.»

گروه پسماند ستیز رهایی از پلاستیک، در ماه دسامبر برای سومین سال پیاپی شرکت کوکاکولا را صدرنشین آلوده‌سازی محیط زیست جهان به پسماندهای پلاستیکی اعلام کرد. طبق ممیزی‌های سالانه‌ای که این گروه با شناسایی پسماندهای موجود در سواحل، رودخانه‌ها، بوستان‌ها و محله‌ها در سراسر جهان انجام می‌دهد، بطری‌های کوکاکولا همچنان بیشترین سهم را در پسماندهای پلاستیکی دارند.

در ۵۱ مکان از ۵۱ محل مورد بررسی این گروه، ۱۳ هزار و ۸۳۴ قلم از اقلام پلاستیکی شناسایی شده، از آن کوکاکولا بود که از مجموع سهم نستله (هشت هزار ۶۳۳ قلم) و پپسی‌کولا (پنج هزار و ۱۵۵ قلم) هم بیشتر بوده است. نستله و پپسی‌کولا در جایگاه دوم و سوم بیشترین آلاینده‌کنندگان قرار دارند.

© The Independent

بیشتر از علوم