شاید اسرائیل درباره استراتژی ایران با بایدن تعامل نکند

«فکر می‌کنیم که اگر آمریکا به توافقی بازگردد که از آن خارج شده، همه اهرم‌های خود را از دست خواهد داد»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا - ABIR SULTAN / POOL / AFP

نماینده اسرائیل در واشینگتن ضمن تاکید بر تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران و «تهدید نظامی معتبر»، به طور تلویحی از احتمال عدم تعامل با دولت جو بایدن در زمینه استراتژی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت.

گیلاد اردان در حالی از احتمال تعامل نکردن با دولت بایدن در این زمینه سخن گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به زودی با انتخابات مواجه خواهد شد. از سوی دیگر بایدن هنوز با او تماس نگرفته است.

دولت بایدن می‌گوید در صورتی که ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد، آمریکا نیز همین اقدام را انجام خواهد داد.

اردان به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «در صورتی که دولت جدید بخواهد به این توافق برگردد، ما نمی‌توانیم بخشی از این روند باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نیز به طور مستقیم مشارکت نداشت و همواره برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را تهدیدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کند.

سفیر اسرائیل در واشینگتن گفت: «فکر می‌کنیم که اگر آمریکا به توافقی بازگردد که از آن خارج شده، همه اهرم‌های خود را از دست خواهد داد.»

راهکار اردان برای آمریکا حفظ تحریم‌ها و گسترش آنها و ترکیب استراتژی فشار حداکثری با روی میز نگاه‌داشتن گزینه نظامی است. به اعتقاد او، شاید در این صورت ایران پای میز مذاکره‌ برای توافقی بیاید که مانع دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نتانیاهو نیز به طور تلویحی به برخی اختلاف‌نظرها با دولت بایدن از جمله در مورد مساله ایران اشاره کرده است.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که برجام در نتیجه حذف کشورهای منطقه از روند توافق با ایران و حل نشده باقی‌ماندن نگرانی‌های امنیتی آنها به شکست انجامید.