هشدار دونالد ترامپ به سناتورها درباره حمایت از مک‌کانل

حزب جمهوری‌خواه با رهبری مک‌کانل «دیگر هرگز قوی یا مورد احترام» نخواهد بود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و میچ‌ مک‌کانل - AFP

دونالد ترامپ حمله بی‌سابقه‌ای به میچ‌ مک‌کانل کرد و او را «بی‌عرضه سیاسی جدی، لجباز و عبوس» خواند.

حمله لفظی شدید رئیس جمهوری سابق آمریکا به رئیس جمهوری‌خواهان سنا در پی سخنان مک‌کانل بود که ترامپ را «اخلاقا و عملا» مسئول یورش به کنگره آمریکا خواند. رئیس سابق اکثریت سنا، لحظاتی پیش از تبرئه آقای ترامپ از استیضاح، با ۵۷ رای موافق در برابر ۴۳ رای مخالف،‌ او را به دلیل رفتار بالقوه مجرمانه‌اش محکوم کرد.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه در اظهارات گزنده‌ای انتقام گرفت و از نمایندگان سنا خواست که آقای مک‌کانل را که سناتور ایالت کنتاکی است بیرون بیندازند.

آقای ترامپ گفت: «او یک بی‌عرضه سیاسی لجباز و عبوس است. اگر سناتورها بخواهند در کنارش بمانند، دوباره انتخاب نخواهند شد.» رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت که حزب جمهوری‌خواه با رهبری آقای مک‌کانل «دیگر هرگز قوی یا مورد احترام نخواهد بود.»

او افزود: «چسبیدن مک‌کانل به شرایط عادی و سیاست‌های وضع موجود، همراه با نبود بینش، عقل، مهارت و شخصیت سیاسی، خیلی زود او را از رهبر اکثریت به رهبر اقلیت تبدیل کرده، و اوضاع بدتر هم خواهد شد.»

آقای ترامپ در زمینه چین هم به آقای مک‌کانل حمله کرد. همسر آقای مک‌کنال، الین چائو، وزیر سابق ترابری کابینه ترامپ، زاده تایوان است. او گفت: «مک‌کانل در زمینه امور چین هیچ اعتباری ندارد چون خانواده‌اش در چین منافع تجاری زیادی دارند. او هیچ کاری برای مقابله با تهدید عظیم اقتصادی و نظامی چین نمی‌کند. یک بی‌عرضه سیاسی لجباز و عبوس است. اگر سناتورها بخواهند در کنارش بمانند، دوباره انتخاب نخواهند شد. او هیچوقت کاری را که لازم است یا به نفع مملکت است نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای تراپ گفت که مشتاق است از هرکسی علیه نمایندگان کنونی جمهوری‌خواه حمایت کند، «هر کسی که به شعار عظمت را به آمریکا برگردانیم و به سیاست آمریکا در جای نخست ما وفادار باشد.» او افزود: «ما رهبران باهوش، قوی، بافکر و باشفقت لازم داریم. این لحظه بزرگی برای کشور ما است، و ما نمی‌توانیم با استفاده از "رهبران" درجه سه که آینده ما را دیکته می‌کنند، آن را هدر بدهیم!»

مک‌کانل به رغم آن که رای به تبرئه آقای ترامپ در جریان استیضاح او داد، به روشنی او را بابت خشونتی که هوادارنش روز ششم ژانویه در یورش به کنگره مرتکب شدند، ملامت کرد.

مک‌کانل در پایان جلسه استیضاح گفت: «دلیل کارشان این بود که قوی‌ترین مرد روی زمین چون ازباخت در انتخابات عصبانی بود، دروغ به خورد آنها داد. اعمال رئیس جمهوری سابق، ترامپ، پیش از این شورش مایه آبروریزی و بی‌اعتنایی به مسئولیت بود.»

اکثریت سناتورها، آقای ترامپ را در تحریک به شورش مقصر دانستند، اما ۵۷ رایی که به محکومیت او داده شد، برای کسب اکثریت دو سوم اعضای کنگره کافی نبود. در رای‌گیری شنبه، هفت سناتور جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها و مستقل‌ها پیوستند، اما ۴۷ جمهوری‌خواه دیگر رای به بیگناهی آقای ترامپ دادند.

هفت سناتور جمهوری‌خواهی که رای به محکومیت آقای ترامپ دادند عبارت بودند از ریچارد بر از کارولینای شمالی، بیل کسیدی از لوئیزیانا، سوزان کالینز از مین، لیسا کرکوفسکی از آلاسکا، میت رامنی از یوتا، بن سَس از نبراسکا و پت تومی از پنسیلوانیا.

آقای ترامپ اولین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا است که دو بار از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شده و نیز اولین رئیس جمهوری است که پس از ترک کاخ سفید استیضاح شده است.

محکوم نشدن آقای ترامپ هفتاد‌و‌چهار ساله در سنا به این معنا است که او می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شرکت کند.

© The Independent