ایران تهدید کرد: بیشتر تعهدات برجامی را لغو می‌کنیم

«از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت»

غریب‌آبادی اقداماتی را که جمهوری اسلامی از پنجم اسفند ماه قرار است متوقف کند را تشریح کرد- ALEX HALADA / AFP

نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه‌شنبه از تحویل نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تهران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، برابر با ۵ اسفند ۱۳۹۹، به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

رسانه‌های ایران از قول کاظم غریب‌آبادی گزارش دادند در این نامه از آژانس خواسته شده است در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، انجام دهد.

وی همچنین گفت از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت، تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای غریب‌آبادی ساعاتی بعد اقداماتی را که جمهوری اسلامی از پنجم اسفند ماه قرار است متوقف کند را در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین تشریح کرد.

به گفته نماینده ایران در آژانس، مفاد پروتکل الحاقی، کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت‌نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس)، استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با کیک زرد، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با غنی‌سازی، دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام، نظارت و راستی‌آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه، و اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ، اقداماتی هستند ایران اعلام کرده است اجرای آنها را متوقف خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد، مسئولیت نظارت بر اجرای توافق جامع هسته‌ای ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را بر عهده دارد.

آمریکا در بهار ۱۳۹۷ از توافق، که از آن با عنوان برجام یاد می‌شود، خارج شد و ایران در واکنش از تعهداتش فاصله گرفت و مجلس هم با تصویب قانونی دولت را موظف کرد در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، گام‌های بیشتری بردارد.

با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده با ریاست جمهوری جو بایدن، که در زمان حصول برجام معاون باراک اوباما رییس جمهوری وقت بود، امیدها برای بازگشت دو طرف به توافق افزایش یافته است.

این اقدامات ایران انتقادهای طرف دیگر برجام را برانگیخته است که در این مدت تلاش کرده‌اند برجام را حفظ کنند. برخی ناظران بر این باورند تهران با این اقدامات قصد دارد اهرم فشار خود را در مذاکرات احتمالی آینده افزایش دهد.