آغاز رزمایش دریایی ایران و روسیه در اقیانوس هند

حسین آرین کارشناس مسائل نظامی: جمهوری اسلامی می‌خواهد نشان دهد که منزوی نیست و روسیه همراه اوست

روسیه با یک ناوشکن، یک ناو تدارکاتی و یک هلیکوپتر در این رزمایش دو روزه حضور دارد- عکس از تسنیم

رزمایش مشترک نیروهای دریایی ایران و روسیه روز سه‌شنبه در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع در آب‌های شمال اقیانوس هند آغاز شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، این رزمایش مرکب با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی دو کشور ایران و روسیه برگزار می‌شود.

دو شناور ارتش و سپاه به استقبال ناوگروه روسیه در آب‌های ایران رفتند و فرماندهان دو کشور برای برگزاری جلسه هماهنگی به بندر چابهار رفتند.

حسین آرین کارشناس مسائل نظامی در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت فارسی در خصوص برگزاری این مانور نظامی گفت که این رزمایش برای ایجاد هماهنگی عملیاتی بین یگانهای روسیه و نیروی دریایی ارتش و سپاه برگزار می‌شود.

به گفته آقای آرین جمهوری اسلامی می‌خواهد نشان دهد که منزوی نیست و روسیه همراه اوست.

روسیه نیز با یک ناوشکن، یک ناو تدارکاتی و یک هلیکوپتر در این رزمایش دو روزه حضور دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اهداف روسیه برای برگزاری این رزمایش چیست؟ حسین آرین معتقد است که از منظر ژئوپولیتیک روسیه اهداف خاص خود را دنبال می‌کند. این کشور قصد دارد در دریای عمان و شمال شرق اقیانوس هند در مسیر خطوط مهم مواصلات دریائی حضور داشته باشد البته به همراه چین.

روسیه همچنین در حال احداث پایگاه در پورت سودان است. حسین آرین در این‌باره می‌گوید، روسیه آذر ماه گذشته نیز قراردادی با سودان برای احداث یک پایگاه دریایی در آن کشور امضا کرد که قرار است در مجاورت مهم‌ترین بندر تجاری این کشور به نام پورت سودان دایر شود.

به عقیده این کارشناس نظامی، روسیه از طریق طرطوس در شرق مدیترانه حضور دارد و حالا در دریای سرخ و اقیانوس هند دستکم در شمال شرق آن خواهد بود و در این ارتباط  برقراری مانور با ایران و چین به همین دلیل صورت گرفته است.

حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش ایران، همزمان با آغاز این رزمایش گفت، که جنگ‌های آینده متفاوت است و باید برای جنگ‌های آن روز آماده باشیم و برنامه داشته باشیم.

حسین آرین این گفته آقای سیاری را شعاری دانسته و افزود، شاید منظور این باشد که جنگ‌های آینده «هیبریدی» یا ترکیبی هستند و فقط بعد نظامی ندارند.

رزمایش مرکب «کمربند امنیت دریایی ایران و روسیه ۲۰۲۱» با شعار همکاری جمعی در دریا برای تامین امنیت تجارت دریایی برگزار شده است.

ارتش هند نیز ساعاتی بعد از آغاز این رزمایش به آن پیوست. به گزارش خبرگزاری ایرنا، در حین انجام رزمایش درخواستی از طریق نیروی دریایی هند برای شرکت در آن به نیروی دریایی ایران ارسال شد.