آمریکایی وابسته داعش خواستار اجازه بازگشت به آمریکا شد

 

هنوز بیشتر از ۲۴ ساعت از درخواست شمیمه بیگم، دختر بریتانیایی وابسته به گروه داعش، برای بازگشت به بریتانیا نگذشته بود که یک زن آمریکایی در همان اردوگاه پناهندگان سوری، خواستار بازگشت به خانه شد. این زن آمریکایی که نامش هدی مثنّی است از پیوستن به گروه تروریستی داعش ابراز پشیمانی کرده است. هدی مثنّی، خانم ۲۴ ساله آمریکایی که چهار سال پیش خانه اش در آلاباما را ترک کرد بوده، اکنون با پسر ۱۸ ماهه اش در اردوگاه پناهندگان الهول، جای که خانم شمیمه بیگم در آن می باشد، زندگی می کند.  

هدی مثنّی که به عنوان برجسته ترین مدافع و فعال کمپین خشونت گروه داعش در سوریه و عراق از طریق شبکه تویتر شناخته می شود، ادعا می کند که وی از سوی گروه داعش شستشوی مغزی شده است.

خانم مثنّی در صحبتی به روزنامه گاردین گفت که او و سایر افراد استخدام شده از سوی گروهی تروریستی داعش، درک و برداشت درستی از دین اسلام نداشتند. او می افزاید: اکنون هنگامی که به عقب نگاه می کنم، متوجه می شوم که من بسیار خودخواه بودم. حالا من نگران آینده فرزندم هستم. من یک بار شستشوی مغزی شدم اما دوستانم تا هنوز در معرض شستشوی مغزی قرار دارند. در واقع ما در وضعیت جهل و نادانی بسر می بردیم. من فکر می کردم آنچه را که انجام می دهم، درست و به خاطر رضای خدا است.  خانم مثنّی در ادامه صحبت به روزنامه گفت که او سه بار در سوریه ازدواج کرده است اما هر دو شوهر اول و دوم جهادی او در جنگ کشته شدند. اکنون حدود شش هفته می شود که او و پسرش از منطقه سوسه که در نزدیکی خط مقدم فعلی در منطقه باغوز موقعیت دارد، فرار کردند.

این خانم آمریکایی پیش از آن که توسط نیروهای کرد دستگیر شده و به اردوگاه الهول منتقل شود، دو شب را در بیابان سپری کرده است.

بر بنیاد گزارش ها، خانم مثنّی تنها شهروند ایالات متحده در میان حدود ۱۵۰۰ زن و کودک خارجی در اردوگاه الهول است. این اردوگاه بزرگ که برای خانواده های گروه داعش ساخته شده بود اکنون نزدیک به چهل هزار نفر را در خود جای داده است.

خانم مثنّی از مقامات آمریکایی خواسته است برایش اجازه دهند تا به خانه اش در آلاباما بازگردد. وی علاوه نمود: "من به آن ها خواهم گفت لطفاً من را ببخشید از این که خیلی نادان بودم. من واقعاً بسیار جوان و نادان بودم و زمانی که برای رفتن تصمیم گرفتم، فقط ۱۹ ساله بودم. من معتقدم که آمریکا فرصت دوم را به من می دهد. من می خواهم به خانه برگردم و هرگز به خاورمیانه باز نخواهم گشت. آمریکا می تواند پاسپورت من را بگیرد، دیگر برایم مهم نیست."

از اوایل این هفته، زمانی که خانم بیگم از سوی خبرنگاران در اردوگاه الهول ردیابی شد، مسئله سرنوشت او، بحث و گفتگو های شدید را در انگلستان به وجود آورده است.

شماری از وزیران بریتانیا، از جمله وزیر کشور، آقای سجاد جاوید، اصرار دارند که برای این خانم اجازه بازگشت به بریتانیا داده نخواهد شد. برخی دیگر از مقامات بریتانیا، از جمله آقای الکس یونگر، رئیس (MI6) سرویس اطلاعاتی مخفی، هشدار دادند که این خانم تا هنوز می تواند به عنوان تهدید بالقوه به شمار آید.

 

اندیپندینت انگلیسی

تاریخ نشر: ۱۸ فوریه ۲۰۱۹

ترجمه: شفیق انصاری