آدم‌ربایی در هرات: طالبان ۱۱ کارمند پروژه سدسازی را با خود بردند

مقام‌های محلی می‌گویند این کار با انگیزه اخاذی از یک پروژه عام المنفعه انجام شده است

سد آبگردان پاشدان تا سال آینده میلادی به بهره‌برداری سپرده خواهد شد- عکس از تارنمای تصدی ملی محافظت عامه

مقام‌های محلی تأیید می‌کنند که گروه طالبان ۱۱ نفر از کارمندان پروژه احداث سد «پاشدان» را ربوده‌اند. یک مهندس نیز در میان گروگان‌ها است. 

شورای ولایتی هرات تایید کرد که این آدم‌ربایی شنبه ۲۶ بهمن رخ داده است. 

وکیل احمد کرخی، عضو شورای ولایتی هرات به تلویزیون آریانا گفته است که طالبان بعد از این آدم‌ربایی چهار کارگر را که از روستاهای محلی بودند بعد از شناسایی، آزاد کرد اما هفت نفر دیگر همچنان در قید طالبان هستند. 

وحید قتالی، والی هیات نیز با تایید این رویداد می‌گوید که اخاذی از پروژه سد پاشدان انگیزه این آدم‌ربایی است. 

دولت افغانستان در چند سال اخیر تلاش زیادی برای احداث پروژه‌های زیربنایی از جمله احداث سدهای آبگردان روی دست گرفته است. اخیرا اشرف غنی، رئیس جمهور کشور و نارندار مودی، نخست‌وزیر هند پروژه سد آبگردان کمال‌خان را افتتاح کردند. افراد مسلح به محافظان این پروژه نیز حمله کرده بودند اما با وجود تهدیدهای امنیتی، دولت افغانستان توانست این سد را در نزدیک مرز ایران تکمیل و به بهره‌برداری بسپارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سد آب پاشدان نیز در نزدیکی مرز ایران قرار دارد و برای مدیریت آب‌های سرگردان افغانستان ساخته می‌شود. انتظار می‌رود این سد سال آینده میلادی به بهره‌برداری سپرده شود. 

سد پاشدان هرات ظرفیت ۴۵ میلیون مترمکعب آب را دارا خواهد بود که به هزینه‌ی ۱۱۷ میلیون دلار از بودجه دولت افغانستان ساخته می‌شود. این سد قابلیت تولید ۲ مگاوات برق و آبیاری نزدیک به ۱۳ هزار هکتار زمین را دارد. 

 کار ساخت بند پاشدان بعد از سه سال تاخیر، سال گذشته آغاز شد که قرارداد ساخت آن با شرکت «هیوادوال» و یک شرکت تاجیکی به امضاء رسیده ‌است. 

صدیق صدیقی، معاون وزیر کشور افغانستان با انتقاد شدید از طالبان گفت: «نیروی ویرانگر و دشمن آبادی کشور، تا به کی به دستور بیگانه‌ها این کشور را ویران می‌کنید؟!» 

گروه طالبان تاکنون درباره این آدم‌ربایی چیزی نگفته است.