گزارش نیویورک‌تایمز از هسته‌های تروریستی جمهوری اسلامی در آفریقا

یک هسته تروریستی ۱۵ نفره در اتیوپی و سرکرده آن‌ها در سوئد بازداشت شده‌اند که بنابر گزارش‌ها با جمهوری اسلامی مرتبط‌ بوده‌اند

دو ایرانی متهم به «برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی» که در کنیا دستگیر شده بودند، با تلاش جمهوری اسلامی آزاد و به کشور بازگردانده شدند- تصویر از خبرگزاری ایسنا

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به هسته‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا و تلاش‌های اخیر آن‌ها برای یافتن اهدافی در میان دیپلمات‌های خارجی در کشورهای آفریقایی برای گرفتن انتقام کشته‌شدن قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده پرداخته است. 

این رسانه در گزارشی با عنوان «در یک بازی جدید موش و گربه، ایران چشم به اهدافی در آفریقا دارد»، به بازداشت اخیر یک گروه ۱۵نفره در اتیوپی اشاره کرده است که بنابر اعلام اداره اطلاعات اتیوپی سفارت امارات متحده عربی را زیر نظر و درضمن یک انبار اسلحه و مواد منفجره در اختیار داشته‌ و درحال تدارک حمله‌ای بزرگ در آدیس‌آبابا، پایتخت آن کشور بوده‌اند. 

مدتی بعد مقام‌های اتیوپیایی اعلام کردند که نفر شانزدهم، یعنی سرکرده این گروه، فردی به نام احمد اسماعیل، نیز با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی آفریقایی، آسیایی و اروپایی، در سوئد بازداشت شده است. 

به گزارش نیویورک‌تایمز، پس از دستگیری نفر شانزدهم مرتبط با این پرونده، مشخص شد که چه کسی پشت ماجراست. براساس این گزارش، حالا مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند این گروه به جمهوری اسلامی ایران مرتبط بوده است. به گفته آن‌ها وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در پاییز گذشته سلول خفته‌ای را در آدیس‌آبابا فعال کرده و به آن‌ دستور داده است که علاوه‌بر سفارت امارات متحده عربی، درباره سفارت‌های ایالات متحده آمریکا و اسرائیل نیز به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام‌ها، عملیات این گروه در کشور اتیوپی بخشی از تلاش گسترده‌تر جمهوری اسلامی ایران برای جست‌وجوی اهداف نرم (هدف‌های آسیب‌پذیرتر و با محافظت امنیتی کمتر) در کشورهای آفریقایی بود به‌منظور ترتیب دادن حمله‌هایی به‌عنوان انتقام کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران.

فخری‌زاده در آذرماه سال ۱۳۹۹ در عملیاتی منسوب به اسرائیل در شهر دماوند کشته شد و سلیمانی دی‌ماه ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد در عراق هدف موشک پهپاد ارتش ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و کشته شد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره از «انتقام سخت» در پاسخ به کشته شدن این دو نفر سخن گفته‌اند که به گفته آن‌ها در زمان و مکان مناسب اجرایی خواهد شد.

دریابان هایدی کی. برگ، رییس بخش اطلاعات در ستاد فرماندهی آفریقای ایالات متحده آمریکا با استناد به منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرده است که ۱۵ نفر دستگیرشده در اتیوپی با ایران مرتبط بوده‌اند و «طراح اصلی این نقشه خنثی‌شده» آقای اسماعیل بوده که در سوئد دستگیر شده است. او در بیانیه‌ خود از همکاری اتیوپی و سوئد برای خنثی‌کردن این نقشه خبر داد. 

البته ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، یک سخنگوی سفارت ایران در آدیس‌آبابا این موضوع را «اتهام‌های بی‌پایه»ای می‌خواند که به گفته او تنها «رسانه‌های بدخواه» اسرائیلی مطرح کرده‌اند. او افزود: «نه اتیوپی و نه امارات متحده عربی هیچ‌یک چیزی درمورد دخالت ایران در این موضوع نگفته‌اند.»

سخنگوی پلیس اتیوپی نام تنها دو نفر از ۱۵ متهم دستگیرشده را اعلام کرده و از پاسخ به پرسشی درمورد دلیل اشاره نکردن به نقش ایران در این ماجرا، امتناع کرده است؛ اما بسیاری از دیپلمات‌ها معتقدند که اتیوپی به‌عنوان پایتخت سیاسی آفریقا و مقر اصلی اتحادیه آفریقا، سعی می‌کند تا از درگیری آشکار در مسائل ظریف مربوط به قدرت‌های بزرگ دوری کند.  

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که ممکن است سه نفر از افراد دستگیرشده در اتیوپی، واقعا ایرانی باشند.

سرویس امنیت و اطلاعات اتیوپی همچنین اعلام کرده است که گروه دومی نیز مشغول تدارک برای حمله به سفارت امارات در خارطوم، پایتخت سودان بوده‌اند و یک مقام سودانی نیز این موضوع را تأیید کرده است.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده آمریکا نیز به شرط محفوظ ماندن نامش، به نیویورک‌تایمز گفته که این دستگیری‌ها در اتیوپی با طرح شکست‌خورده جمهوری اسلامی ایران برای ترور سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی مرتبط است که شهریورماه گذشته رسانه‌ای شد.

در سال ۲۰۱۲ نیز دو ایرانی به نام‌های احمد ابوالفتحی و سید منصور موسوی در کنیا با ۱۵ کیلوگرم ماده منفجره دستگیر و به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. بنابر اعلام مقام‌های کنیایی، این افراد عضو نیروی قدس سپاه پاسداران بودند. وکیل آن‌ها مدعی شده است زمانی که در بازداشت پلیس کنیا بوده‌اند، بازجویی از آن‌ها را مأموران اطلاعاتی اسرائیل انجام داده‌اند. 

در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) نیز کنیا دو ایرانی را در نزدیکی سفارت اسرائیل در نایروبی با تصاویر ویدیویی که از سفارت تهیه کرده بودند، دستگیر و به «برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی» متهم کرد. ایران مدعی شده بود که آن دو نفر استاد دانشگاه و وکیل رسمی دادگستری‌اند و با تلاش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آن‌ها آزاد و به ایران بازگردانده شدند.