جانسون از نزدیکی بریتانیا و آمریکا در مورد ایران خبر داد

نخست‌وزیر بریتانیا قدم‌های اول‌ بایدن در زمینه سیاست خارجی و بحران اقلیمی را فوق‌العاده دلگرم‌کننده می‌داند

بوریس جانسون می‌گوید درمورد رویارویی با چالش‌های جهانی زیست‌محیطی به دیدگاه‌های مشترکی با ایالات متحده رسیده‌اند- Stefan Rousseau / POOL / AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گوید در هفته‌های اخیر دیدگاه‌های بریتانیا و آمریکا درمورد مسائل مختلف، ازجمله ایران به یکدیگر نزدیک شده است.   

جانسون روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا، گفت که تاکنون دو گفت‌وگوی تلفنی بسیار خوب با جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، داشته است. 

نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «در چند هفته گذشته دگرگونی‌های مهمی رخ داده و دیدگاه‌های بریتانیا و آمریکا به‌ویژه در مسائلی مانند بحران اقلیمی، ناتو و ایران به یکدیگر نزدیک شده است.» او افزود که مهم‌تر از همه این‌ها،  درمورد چگونگی کار کردن ایالات متحده آمریکا و بریتانیا باهم به‌منظور «هموار کردن چالش‌های زیست‌محیطی پیش روی سیاره زمین» نیز دو کشور به دیدگاه‌های مشترکی رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون همچنین تأکید کرد که قدم‌های اولیه‌ بایدن در زمینه مسائلی همچون سیاست خارجی و بحران اقلیمی، از دید بریتانیا برای تحکیم روابط میان دو کشور «فوق‌العاده دلگرم‌کننده» بوده و کشورش مایل است که با رییس‌ جمهوری آمریکا در این زمینه‌ها کار کند.   

جانسون یکی از نخستین رهبران جهانی بود که پس از اعلام  پیروزی جو بایدن و کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، به‌ آن‌ها تبریک گفت. جو بایدن نیز سه‌روز پس از آغاز رسمی کار خود به‌عنوان رییس جمهوری، در تماس تلفنی با نخست‌وزیر بریتانیا، از تمایلش به تقویت روابط میان دو کشور گفته بود.

تصمیم‌گیری درمورد آینده توافق هسته‌ای با ایران و حفظ یا تغییر در تحریم‌های اعمال‌شده بر آن کشور در حال حاضر یکی از چالش‌های سیاست خارجی جو بایدن است و البته بریتانیا نیز به‌عنوان یکی از کشورهای گروه ۱+۵ و متحد آمریکا، به‌نوعی در رویارویی با این چالش سهیم است.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، شیوه عملکرد او در مسائل مختلف ازجمله در مقابل ایران، موجب فاصله افتادن میان دیدگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی شده بود.