«ترامپ پس از حمله شیمیایی رژیم اسد به مردم، قصد حذف او را داشت»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نهایت به طور غیرمستقیم و با هدف قرار دادن قاسم سلیمانی، اسد را مجازات کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بشار اسد و قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس در یک قاب-AFP

یکی از مشاوران سابق دونالد ترامپ گفت که او قصد داشته دستور ترور بشار اسد، دیکتاتور سوریه، را صادر کند و مجبور شدند او را از این کار منصرف کنند.

به گفته کی.تی مک‌فارلند، معاون مشاور امنیت ملی سابق، دونالد ترامپ، چند هفته پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷، با دیدن تصاویر حمله به غیرنظامیان با گاز سارین اصرار داشته که «اسد را از صحنه خارج کند.»

مشاور سابق این موضوع را در جریان مصاحبه‌ای با برنامه جدید شبکه بی‌بی‌سی موسوم به «ترامپ جهان را می‌گیرد» فاش کرد.

خانم مک‌فارلند، مقام دفاعی سابق، گفت: «من گفتم، آقای رئیس‌جمهور، شما نمی‌توانید این کار را بکنید. او پرسید چرا؟ و من گفتم، چون این یک اقدام جنگی است.»

وی افزود: «ترامپ نگاهی به من کرد و طبق معمول خودش با قیافه جدی دست به سینه شد. می‌دانستم می‌خواهد به نوعی اسد را مجازات کند و نگذارد این کارش بی‌جواب بماند.»

به گزارش نیویورک تایمز، خانم مک‌فارلند تنها چند ماه بعد به دلیل نگرانی‌ها بابت گرایش حزبی‌اش برکنار شد. او حال مفسر فاکس نیوز است.

آقای ترامپ در نهایت به طور غیرمستقیم اسد را مجازات کرد. پس از حمله نیرو‌های نیابتی ایران که به کشته شدن یک پیمانکار امنیتی ایالات متحده در عراق منجر شد، یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در روز ۳ ژانویه سال ۲۰۲۰ قاسم سلیمانی سلطان اطلاعاتی ایران را در بغداد هدف قرار داد. سلیمانی از متحدان کلیدی اسد بود و در تثبیت قدرتش در این کشور همراه با خشونت در طول جنگ داخلی طولانی مدت، به او کمک‌های شایانی کرد.

در این قسمت از برنامه بی‌بی‌سی که هفته آینده پخش می‌شود، جزئیات دیگری نیز در مورد تصمیم‌های سیاست خارجی دولت ترامپ فاش خواهد شد.

به گفته فیونا هیل، که در شورای امنیت ملی خدمت می‌کرد، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در تماسی با تلفن شخصی آقای ترامپ، او را به خروج نیرو‌های خود از سوریه ترغیب کرد تا ترکیه، روسیه و داعش بتوانند نفوذ بیشتری در منطقه داشته باشند.

پس از اعلام خبر خروج نیرو‌های آمریکایی در ماه اکتبر ۲۰۱۹، رئیس‌جمهور به سرعت مسیر خود را تغییر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات پیشین، تصمیمات دولت در زمینه درگیری بین اسرائیل و فلسطین را نیز روشن کردند.

بنابر گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو، رئیس‌جمهور اسرائیل، آقای ترامپ را متقاعد كرد تا فلسطینی‌ها را به حاشیه رانده و روی متحد کردن كشورهای عربی همسو، در برابر دشمن مشترک، ایران، متمركز شود.

ران درمر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، به بی‌بی‌سی گفت: «نخست‌وزیر تمام تلاشش را کرد تا آقای ترامپ را متقاعد کند که احتمال دستیابی به موفقیت استراتژیک با کشورهای عربی وجود دارد.»

«وقتی رهبران اسرائیلی و عرب در مورد ایران هم نظر باشند، بقیه‌ هم مجبور می‌شوند توجه کنند.»

رهبران فلسطین اما ادعا کردند که قطع روابط با دولت ترامپ دلیل دیگری داشت: بیت‌المقدس.

حسام زوملوت، رئیس مأموریت سازمان آزادی‌بخش فلسطین در ایالات متحده، به بی‌بی‌سی گفت که دولت ترامپ به وعده‌ خود مبنی بر عدم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به منطقه مورد مناقشه اورشلیم عمل نکرد، امری که برخی آن را تایید رسمی ادعاهای اسرائیل در مورد این شهر می‌دانستند.

آقای زوملوت گفت: «من آن لحظه فقط می‌خواستم جَرِد (کوشنر) بداند که اگر چنین کاری بکند، دیگر هرگز ما را نخواهد دید.»

«آخرین جمله‌ای که گفتم این بود: «این آخرین دیدار بین ما خواهد بود»، و واقعا هم آخرین دیدارمان بود.»

دولت ترامپ به عادی‌سازی روابط بین امارات متحده عربی، سودان، مراکش، بحرین و اسرائیل کمک کرد. پیشتر برخی از کشور‌های منطقه در اعتراض به رفتار اسراییل با فلسطینی‌ها در برابر عادی‌سازی روابط با این کشور مقاومت کرده بودند.

با این وجود، برنامه‌های پرطرفدار دولت ترامپ برای ایجاد صلح بین اسرائیل و فلسطین نتوانست درگیری طولانی مدت بین آن‌ها را حل کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، این معامله را با «هزاران نَه» رد کرد و گفت که مقررات کافی برای حاکمیت فلسطین رعایت نشده است.

نمایندگان آقای ترامپ به درخواست روزنامه ایندیپندنت برای اظهار‌نظر پاسخ ندادند.

© The Independent