وزیر اطلاعات ایران: عامل اصلی تدارک ترور محسن فخری‌زاده تحت تعقیب است

«او از کارکنان اخراجی نیروهای مسلح بود و قبل از عملیات از کشور خارج شده بود»

محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی- عکس از تسنیم

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که عامل اصلی تدارک ترور محسن فخری‌زاده، از کارکنان اخراجی نیروهای مسلح بود، قبل از عملیات از کشور خارج شده بود و تحت تعقیب است.

محمود علوی در گفت‌وگو با  خبرگزاری ایسنا، گفت که پس از ترور آقای فخری‌زاده، اسرائیل « همچنان قصد انجام شرارت‌های متعدد دیگری را در کشور داشت». او افزود که با فعالیت ماموران وزارت اطلاعات، این عملیات «خنثی شد و افرادی نیز در این رابطه شناسایی شدند.»

وزیر اطلاعات ایران توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

محمود علوی روز ۲۰ بهمن در یک مصاحبه زنده اظهاراتی را در راستای دفاع از وزارت‌خانه‌اش در برابر انتقاداتی که به آن در رابطه با عملکردش پس از این ترور وارد شده بود بیان کرد. گفت که وزارت اطلاعات از پنج روز قبل از ترور خبر داشت که مدیر سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی (سپند) به زودی در منطقه آبسرد دماوند مورد سوءقصد واقع خواهد شد اما زمان دقیق آن برای وزارت‌خانه‌اش مشخص نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای علوی افزود که محل تقریبی این ترور نیز از دو ماه قبل از آن برای وزارت‌خانه او روشن بود اما از آن جا که فردی که نقش اصلی را در تدارکات ترور داشت عضو نیروهای مسلح بوده است، وزارت خانه او از انجام کار اطلاعاتی در آن جا عاجز بود و به همین دلیل نتوانسته است از ترور جلوگیری کند. 

پیشتر، مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،  گفته بود که «همه عاملان و سرپل‌‌های پشتیبانی و لجستیک» ترور محسن فخری‌زاده، از دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران شناسایی و عده‌ای از این افراد نیز دستگیر شده‌اند.

او در گفتگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، گفت: «این موضوع در حد نصب آن اسلحه و خودرویی که در آن محیط بوده و منفجر شده و افرادی که این اقدامات پشتیبانی و لجستیک را برای دشمن انجام دادند و همچنین سرپلی که با اینها ارتباط داشته همه شناسایی شدند.» ولی اضافه کرد که «اجازه ندارد ریز مطلب» را توضیح بدهد.

محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی، روز هفتم آذر ماه در نزدیکی دماوند با شلیک گلوله به خودروی حامل او، کشته شد.

آقای محمودوند در ادامه گفت که در ترور آقای فخری‌زاده، دشمن «از یک طرح عملیاتی مخوف و با ابزار پیشرفته نرم‌افزاری استفاده کرده‌است». او افزود: «افرادی که هماهنگی تجهیزات و امکانات این عملیات تروریستی را داشتند شناسایی شدند و عده‌ای از این افراد نیز دستگیر شدند و نتیجه نهایی حتماً با صلاحدید مسئولان ذیربط نظام، در رسانه ملی اعلام خواهد شد.»