دیشموک؛ شهر خودسوزی و خودکشی در ایران 

یک دختر ۱۱ ساله در  دیشموک استان کهگیلویه و بویراحمد خودکشی کرد 

دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است- عکس از کبنا نیوز

خبر خودکشی کودکان و نوجوانان در ایران، حالا دیگر به یکی از خبرهای دائمی در هفته‌های گذشته تبدیل شده است. اخباری تاثربرانگیز که در موارد اخیر بیشتر در شهرهای کوچک استان‌های محروم ایران، رخ داده‌اند. 

دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه امسال بود که  خبر رسید که یک دختر ۱۱ ساله در روستای ده‌قاضی بخش دیشموک  در استان استان کهگیلویه و بویراحمد  خود را حلق آویز کرد و جان باخت.

مسعود انصاری، دهیار روستای ده‌قاضی در این خصوص گفت: «این دختر کلاس ششم دبستان و در حال تحصیل بود؛ متاسفانه این خانواده به لحاظ مالی بسیار فقیر هستند، آن‌ها در یک منزل مسکونی با زیربنای ۱۲ متری زندگی می‌کنند پدر خانواده هیچگونه درآمدی هم ندارد. این روستا حدود ۸۰ خانوار دارد که اکثرا وضع مالی بدی دارند و فقیر هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دهیار روستای ده‌قاضی هم‌چنین در شرح خودکشی این دختر ۱۱ ساله گفته بود «فکر خودکشی در ذهن این دختر نبود؛ اما صحنه خودکشی را که دیدم طوری به‌نظر می‌رسید که گویی آموزش دیده بود. این دختر حتی گوشی ساده هم نداشت که بگوییم روش خودکشی را آموزش دیده باشد خانواده آن‌ها از نیازهای اولیه زندگی نیز بی‌بهره هستند». 

خودکشی دختران و زنان در بخش دیشموک  کهگیلویه و بویراحمد استان بسیار زیاد است اما مسئولان گفته‌اند که «این مورد اولین خودکشی در روستای ده‌قاضی بوده است.»

سلمان بینا، از اعضای شورای شهر دیشموک به خبرگزاری ایلنا گفته بود «علت خودکشی بیشتر دختران جوان دیشموکی ترک تحصیل و بیکاری است.»

این مقام مسئول در این شهر صراحتا گفته که « دیشموک به عنوان شهر خودکشی و خودسوزی معرفی شده است ولی هیچ مسئولی به این موضوع ورود نمی کند».

این عضو شورای شهر دیشموک گفته است که « در سه، چهار سال اخیر حدود  ۶۰ نفر که بیشترشان را  زنان تشکیل می‌دهند  اقدام به خودکشی کرده اند که ۳۵ مورد آن موفق بوده است». جمعیت دیشموک در حدود ۵هزارنفر است. 

سلمان بینا، با انتقاد شدید از مسئولان و شیوه انتخاب شدن آنها گفته است «مسئولانی که برای اداره شهرستان انتخاب می شوند نحوه ارتباط با مردم و ارباب رجوع را بلد نیستند و به مردم بی احترامی می کنند و رابطه شان با مردم اصلا خوب نیست. 

بنا به گفته این مقام مسئول در استان کهگیلویه و بویراحمد «بیشتر مسئولان استانی بویژه مسئولان دیشموک اصلا به این شهر اهمیتی نمی‌دهند و اغلب آنان به دلیل ترس از دست دادن پست و مقام‌شان نمی خواهند قدمی برای  مشکلات بی‌شمار این بخش بردارند». 

پیش‌تر احد جمالی، معاون سیاسی امنیتی استاندار  کهگیلویه و بویراحمد از برخورد جدی با رسانه‌های منتشرکننده آسیب‌های اجتماعی دیشموک خبر داده بود و گفته بود: «اگر به روند خود ادامه دهند قطعا برخورد قانونی خواهیم کرد.» او همچنین به خبرنگاران در رابطه با انتشار اخبار خودکشی این منطقه اخطار جدی داده است.

شیوع خودکشی در میان نوجوانان و کودکان ایرانی در چند سال اخیر و هم‌ارز با سخت‌ترشدن شرایط اقتصادی و گسترش فقر در مملکت بیشتر شده است. آمارهای رسمی می‌گویند که سهم کودکان و نوجوانان از خودکشی  در ایران  بیش از ۷ درصد اعلام شده است. 

بیشتر از جهان