پیش‌بینی جواد لاریجانی از مثلث اصلی رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ 

«علی لاریجانی ، قالیباف و رئيسی چهره‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری هستند»

جواد لاریجانی، دبیر پیشین ستاد حقوق‌بشر قوه‌ قضاییه- BEHROUZ MEHRI / AFP

جواد لاریجانی، دبیر پیشین ستاد حقوق‌بشر قوه‌ قضاییه، در یک گفت‌وگوی تصویری با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گفت که رقابت اصلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ، میان برادرش، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، محمد باقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس، و نیز رئیس قوه قضاییه، یعنی ابراهیم رئیسی خواهد بود. 

جواد لاریجانی درحالی این پیش‌بینی را مطرح کرده است که روسای فعلی دو قوه قضاییه و مقننه هنوز هیچ اظهارنظری رسمی درباره شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نکرده‌اند. 

از سوی دیگر، در ماه‌های اخیر کمتر در محافل سیاسی خبری از علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، به گوش می‌رسد. با این حال، صحبت از حضور او به عنوان یک نامزد جدی در انتخابات ۱۴۰۰ همواره مطرح بوده است. 

پیش‌تر، در آبان ماه امسال، تارنمای «فردانیوز» نزدیک به نیروهای سیاسی اصول‌گرا، در گزارشی از حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ نوشته بود. در بخشی از آن گزارش آمده بود که «از یک سو کارگزارانی‌ها سنگ او را به سینه ‏زده و دنبال راضی کردن باقی اصلاح‌طلبان به حمایت از او هستند، و از سوی دیگر اعتدال و توسعه‌ای‌ها و روحانی از وی ‏جانبداری می‌کنند. لاریجانی می‌تواند بهترین گزینه برای تکرار الگوی ۹۲ باشد و چه بسا که سیاست‌های رئیس جمهوری برآمده از ‏آن انتخابات را هم ادامه دهد.»

در آن گزارش ادعا شده بود که حسن روحانی «قطعا» علی لاریجانی را به هر فرد دیگری که از فردای ریاست جمهوری به ‏دنبال «برملا کردن اشتباهات» دوران ریاست جمهوری خودش باشد، ترجیح می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افرادی که جواد لاریجانی از آن‌ها به عنوان گزینه‌های اصلی رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ یاد کرده است، همگی سابقه کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را در پرونده دارند؛ علی لاریجانی در سال ۱۳۸۴، ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۹۶، و باقر قالیباف که در سال‌های ۸۴، ۹۲ و ۱۳۹۶ نامزد ریاست جمهوری شد و هربار در رسیدن به «پاستور» ناکام ماند. قالیباف در سال ۱۳۹۶ به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کرد؛ هرچند که بسیاری می‌گفتند او مایل به آن اقدام نبوده است. 

بسیاری از ناظران می‌گویند که ریاست مجلس شورای اسلامی عطش باقر قالیباف را در رسیدن به مناصب حکومتی کم نکرده است و زمزمه‌های نامزد شدن او در انتخابات ۱۴۰۰ جدی است. 

با این همه، اکنون بر مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیار واضح شده است که نامزد شدن هر چهره سیاسی متعلق به هر جریان سیاسی در کشور، نمی‌تواند تنور انتخابات ۱۴۰۰ را گرم کند. سطح نارضایتی مردم در قیاس با سال‌های گذشته بسیار بالاتر رفته است و به نظر نمی‌رسد که برگزاری انتخابات و تغییر رئیس جمهوری بتواند این احساس نارضایتی عمومی را کاهش دهد.