مرگ دو توله ببر سفید بر اثر کرونا در باغ‌وحشی در پاکستان

توله‌ها احتمالاً ویروس را از شخصی که به آن‌ها غذا می‌داد، گرفته بودند

جثببرهای سفید بسیار نادر هستند و برای زندگی سالم، به یک زیستگاه و محیط خاص نیاز دارند-Michal Cizek / AFP

به گفته مقامات، به نظر می‌رسد مرگ اخیر دو توله ببر در باغ‌وحشی در پاکستان، بر اثر ابتلا به کرونا بوده باشد.

دو توله ببر سفید ۱۱ هفته‌ای در باغ‌وحش لاهور، چهار روز پس از شروع درمان‌شان با فرض ابتلای آنان به ویروس پانلوکوپنیا که یک ویروس تنفسی رایج در سیستم تنفسی گربه‌سانان است، درگذشتند.

کالبدشکافی، آسیب شدید ریوی در آن‌ها نشان داده است. نتیجه کالبدشکافی حاکی از آن است که علت مرگ آن‌ها ابتلا به کرونا بوده است.

اگرچه هیچ آزمایشی برای یافتن رد ژنتیکی ویروس کرونا انجام نشده است، کایران سلیم، معاون آن باغ‌وحش، به رویترز گفت که آنان معتقدند که این توله‌‌ببرها قربانی همه‌گیری کرونا شده‌اند که تاکنون جان ۱۲۲۵۶ نفر را در پاکستان ستانده است.

سلیم گفت: «پس از مرگ آن‌ها، باغ‌وحش آزمایش‌هایی را بر روی همه کارکنان باغ وحش انجام داد و نتیجه آزمایش کرونای شش تن از آنان  مثبت شد؛ از جمله یک نفر  كه ​​مسئول نگهداری از این توله ببر‌ها بود، و این امر یافته‌های کالبد شکافی را تقویت می‌کند. توله‌ها احتمالاً ویروس را از شخصی که به آن‌ها غذا می‌داد، گرفته بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باغ‌وحش‌های پاکستان مرتباً در معرض انتقاد شدید فعالان حقوق حیوانات هستند که مدعی‌‌اند صدها حیوان به دلیل شرایط بد زندگی، در آن‌ها جان داده‌اند.

زوفیشان انوشای، بنیانگذار گروه نجات حیوانات موسوم به «عدالت برای کیکی»، به رویترز گفت: «بار دیگر سهل‌انگاری مدیران یک باغ‌وحش دیگر آشکار شده است.»

«ببرهای سفید بسیار نادر هستند و برای زندگی سالم، به یک زیستگاه و محیط خاص نیاز دارند. با نگهداری آن‌ها پشت میله‌های قفس در شرایط غیر بهداشتی و بدون هیچ گونه توجه پزشکی، همچنان شاهد این حوادث خواهیم بود.»

او افزود: «کرونا یک ویروس جدید است و جهان در حال طراحی سیاست‌هایی برای حفاظت از انسان‌ها است. اما نباید در این میان، حیوانات خانگی و حیوانات باغ‌وحش‌ها و حیوانات هر جای دیگر را فراموش کرد.»

سلیم ادعای بی‌توجهی در باغ‌وحش را رد کرد و به رویترز گفت که او از بازدید فعالان حقوق حیوانات برای بررسی رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی در آن باغ وحش استقبال می‌کند.

در ماه دسامبر، دو خرس قهوه‌ای هیمالیایی با هواپیما از باغ‌وحش اسلام‌آباد به یک پناهگاه حیوانات در اردن منتقل شدند. چند هفته پیش از آن، یک فیل کاوان از باغ‌وحش پاکستان به یک پناهگاه در کامبوج منتقل شده بود. این امر نتیجه یک کارزار طولانی‌مدت بود که از جمله از حمایت شِر، خواننده معروف موسیقی پاپ آمریکایی، برخوردار بود.

به گفته مقامات، در سال ۲۰۲۰ چهار زرافه در باغ وحش پیشاور جان خود را از دست داده‌اند. سال گذشته، دو شیر در باغ‌وحش اسلام آباد هنگامی که کارگران در قفس‌های آنها آتش روشن کردند‌، خفه شدند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا همچنین گزارش کرده است که چندین حیوان در باغ‌وحش‌های آن کشور، از جمله گربه‌‌‌های بزرگ‌‌چثه، میمون‌ها، شیرها‌، ببرها و پلنگ‌ها، به کرونا مبتلا شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان