خبرگزای ترکیه فیلم لحظه دستگیری دیپلمات جمهوری اسلامی را منتشر کرد

پیش‌تر، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بازداشت یک دیپلمات سفارت ایران در ترکیه را تکذیب کرده بود

در پی تکذیب بازداشت کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خبرگزاری رسمی ترکیه، تصاویر لحظه دستگیری این دیپلمات ایرانی را در فرودگاه استانبول منتشر کرد.

محمدرضا ناصرزاده به همکاری در ترور مسعود مولوی وردنجانی متهم است، منتشر شد.

روزنامه صباح چاپ ترکیه پنجشنبه گذشته در گزارشی نوشت یکی از کارکنان کنسولگری ایران در استانبول ترکیه به اتهام کمک به برنامه‌ریزی برای قتل مسعود مولوی وردنجانی در سال ۲۰۱۹ در آن شهر بازداشت شده است.

محمدرضا ناصرزاده به جعل اسناد مسافرتی برای علی اسفنجانی، مغز متفکر پرونده قتل آقای مولوی، برای انتقال قاچاقی او به ایران متهم شده است.

پس از انتشار این گزارش، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی این خبر را تکذیب کرد و آن را کاملاً بی‌اساس و مبتنی بر اتهامات بی‌پایه دانست. 

ایرنا به نقل از خطیب‌زاده نوشت:«هیچ‌یک از کارکنان سرکنسولگری کشورمان در استانبول از دور و نزدیک درگیر فعالیت‌های مورد ادعای این رسانه نبوده و نیستند و همچنین احدی از کارمندان سرکنسولگری کشورمان بازداشت نشده است.»

به‌دنبال تکذیب خبر بازداشت محمدرضا ناصرزاده، خبرگزاری آناتولی ترکیه امروز تصاویر یک دوربین مداربسته در فرودگاه استانبول را منتشر کرد که لحظه دستگیری دیپلمات جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود مولوی ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ در منطقه شیشلی استانبول به ضرب گلوله به قتل رسید. او پیش از اقامت در ترکیه و افشای فساد مقام‌های جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی، با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی همکاری می‌کرد.

نام ناصرزاده پس از آن مطرح شد که سیاوش اباذری شلمظری، مظنونی که پس از قتل وردنجانی به اسفنجانی کمک کرد به ایران فرار کند، در جریان بازجویی از او نام برد.

دادگاهی در ترکیه حکم جلب ناصرزاده را بعداً صادر کرد و او اوایل هفته جاری بازداشت شد. این دیپلمات ۴۳ ساله کنسولگری ایران در استانبول در شهادت‌های خود ادعا کرده است هنگام قتل مسعود مولوی در ترکیه نبوده است و با اسفنجانی یا هر مظنون دیگر پرونده ارتباطی ندارد.

اما شلمظری ادعا کرده که ناصرزاده و یک مرد دیگر که از او با عنوان «حاجی آقا» نام برده را دیده است، اسفنجانی را در فرودگاه تهران، پس از فرود هواپیمای حامل او، تحویل گرفته و از آنجا برده‌اند.

این نخستین‌بار نیست که یک دیپلمات ایرانی به اتهام دست‌داشتن در ترور در خارج از کشور بازداشت می‌شود. اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در یک گردهمایی مخالفان جمهوری اسلامی در حومه پاریس بازداشت و هفته گذشته در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد. کشورهای غربی معتقدند برخی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور در واقع مأموران اطلاعاتی هستند که در پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کنند.