ایران برای فروش نفت خود باج می‌دهد

رستم قاسمی هنوز به اتهام نقشی که در پرونده فساد اقتصادی بابک زنجانی متوجه او بوده، محاکمه نشده است

رستم قاسمی می‌گوید به برخی شرکت‌ها برای خرید نفت ایران پورسانت داده است - عکس از وبسایت علی خامنه ای

رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت جمهوری اسلامی درباره نحوه فروش نفت ایران در دوران تحریم گفته است:« برای شرکت خریدار نفت شرط کردم که روزی ۲۰۰ هزار بشکه نفت به شما می‌دهیم، به‌شرط این‌که پولش را در بانک واریز نکنید. خریدار نفت گفت این اولین‌بار است که چنین جمله‌ای را می‌شنوم که نفت را بگیر، ولی پولش را در بانک نریز و پیش خودت نگه‌دار.»

رستم قاسمی در گفتگویی با خبرگزاری فارس، با اشاره به تهاتر نفت با کالا در دوران تحریم افزوده است: «بنده ۷.۲ میلیارد دلار به آن شرکت نفت دادم و برای دریافت پول نفت به سه روش با آن شرکت کار می‌کردم. روش اول این بود که با آن شرکت شرط کردم که اگر مابه‌ازای پول نفت، از کشور خودت نیازمندی‌های ما را خریداری و ارسال کنی، نیم درصد به‌عنوان حق‌العمل به تو پرداخت می‌کنم.»

او گفته که روش دیگری را نیز برای خرید کالا به کار برده است:«به این صورت که ما کالای موردنیاز کشور را از طریق مذاکره با شرکت‌های اروپای یا کشورهای دیگر تأمین می‌کردیم و به آن شرکت می‌گفتم که ما با فلان شرکت اروپایی قرارداد بستیم و شما پول را از حساب خودت به‌حساب آن شرکت واریز کن و بابت این کار هم درصدی به شرکت خریدار نفت ایران می‌دادیم.»

به گفته او، به جز دو روش بالا، جمهوری اسلامی از تهاتر کالا با نفت برای تأمین کالای داخلی در دوران تحریم استفاده کرده است.

طی سال‌های اخیر روش‌های مورداستفاده رستم قاسمی برای فروش نفت مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته و بسیاری او را از مسئولان اصلی پرونده‌های فساد نفتی می‌دانند. با آنکه نام او با فسادهای نفتی گره‌خورده، اما نه او و نه هیچ‌یک از دیگر اعضای ارشد سپاه به این اتهام محاکمه نشده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز به صراحت از اقدامات دولت محمود احمدی‌نژاد برای دور زدن تحریم‌ها حمایت کرده و آن را «باهوشی و زرنگی» خوانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاسمی در شهریور ۱۳۹۱ با اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی، ابوالفضل قنبرپور، فرمانده آن دوران بنیاد تعاون ناجا و احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت قراردادی امضا کرد و ۶۰۰ هزار بشکه نفت به شرکت پتروتبما که از سوی نیروی انتظامی معرفی شده بود، تحویل داد. اسماعیل احمدی مقدم مدتی بعد مدعی شد که محموله‌های نفتی به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار تحویل گرفته که ۱۸۰ میلیون آن را به خزانه واریز کرده و مابقی را برای پرداخت حقوق کارکنان نیروی انتظامی هزینه کرده است. بااین‌حال گفته می‌شود هنوز شش میلیون دلار از این پول بازگردانده نشده است.

از سوی دیگر، ارسال نفت رایگان به سوریه نیز همچنان از نقاط مبهم کارنامه این فرمانده ارشد سپاه پاسداران است.

پیش‌تر، و در زمان محاکمه بابک زنجانی و بررسی فساد نفتی، مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده گفته بود سال ۹۰ وزیر نفت وقت (رستم قاسمی) از بابک زنجانی تقدیر و تشکر کرده و اسناد آن هم موجود است. یعنی وزیر نفت وقت (قاسمی) به زنجانی اعتماد داشته است. وزیر با زنجانی از زمانی که در قرارگاه خاتم بوده آشنایی داشته است. با اعتماد شخص وزیر نفت به زنجانی فروخته شده است.

اخیراً نیز عباس آخوندی، وزیر پیشین راه دولت حسن روحانی در مناظره‌ای با غلام‌رضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فساد دیگری در فروش نفت پرده برداشت. او گفت ایران از خود چهره‌ای مانند «قاچاقچی»‌ها در جهان به نمایش گذاشته و سالانه ۲۰ میلیارد دلار هزینه اضافی به مردم تحمیل می‌کند. او همچنین در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «حجم تجارت خارجی ایران از سال ۱۳۸۵ تا کنون بیش ۲۰۸۱ میلیارد دلار بوده و اگر حاشیه هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها را بیست ‌درصد در نظر بگیریم، این به معنی شکل‌گیری ظرفیت بالقوه فسادی معادل بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در ساله‌های گذشه است و با دامنه سالانه بیست تا بیست‌ و پنج میلیارد دلار ادامه دارد. قاعدتا منافع این شبکه‌ها در ادامه وضع موجود است.»