شاهزاده رضا پهلوی: بازگشت آمریکا به برجام خطایی بزرگ است

«حکومت ایران یک رژیم آپارتاید است. نلسون ماندلا هم از کشورهای دموکرات دنیا خواست تا رژیم آپارتاید کشورش را تحریم کنند»

فرزند آخرین پادشاه ایران اظهار داشت که اعلام علاقه بایدن برای بازکشت به برجام، باعث افزایش تهدید هسته ای ایران شده است - AFP

شاهزاده رضا پهلوی در گفتگو با نشریه «نیوزویک» گفت که بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای برجام، به معنای تسلیم در برابر باج‌خواهی هسته‌ای رژیم ایران است.

او افزود پس از ۴۲ سال، حالا مردم به خوبی می‌دانند که مسئول وضعیت اسفناک اقتصادی و نبود حداقل آزادی های اجتماعی و سیاسی کیست.

به نوشته این نشریه، او که طرفدار انتقال ایران به یک دموکراسی لیبرال است، در این مصاحبه گفت علی‌رغم آنکه طرفداران و امضا کنندگان برجام معتقدند که این تنها راه واقع‌بینانه برای مهار برنامه هسته‌ای تهران است، اما بازگشت مجدد بایدن به برجام، یک خطای بزرگ است.

بایدن و مقامات عالی‌رتبه دولت وی تمایل خود را برای احیای مجدد این توافق اعلام کرده‌اند اما در عین حال گفته‌اند که برای برداشتن چنین گامی، جمهوری اسلامی باید بار دیگر به‌طور کامل به تعهداتی که در برجام به آنها پایبند شده، عمل کند.  

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه تاکید کرد: «تصمیم دولت آمریکا برای نشان دادن دست خود قبل از آمدن به کاخ سفید باعث شده است كه رژیم ایران با افزایش غنی‌سازی، مواد اولیه ساخت بمب هسته‌ای را تولید کند و میزان تهدید خود را افزایش دهد.»

وی در ادامه افزود تهران ناامید است. رژیم تهران مجبور شده است که اعتراضات بزرگ و کوچک مردمی را سرکوب کند. اعتراضاتی که ناشی از مشکلاتی نظیر سطح پایین زندگی، فقر، گرانی کالاهای اساسی و فساد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۹ ، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که نیروهای امنیتی در سرکوب اعتراضات ناشی از افزایش قیمت سوخت، ۱۵۰۰ نفر را کشتند. پیش از آن رویترز نیز گزارش داده بود که حکومت ایران در اعتراضات آبان سال ۹۸ دست کم ۱۵۰۰ نفر را کشته است.

فرزند آخرین پادشاه ایران با اشاره به هزینه های سرسام‌آور حکومت ایران برای جنگ در سوریه و ساخت بمب‌هایی که علیه مردم آن کشور استفاده شده، افزود: «مردم ایران همچنان از فساد، بی لیاقتی و سرکوب وحشیانه رنج می برند.»
شاهزاده رضا پهلوی همچنین در مورد سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ گفت که آن فشار موثر بوده و حکومت ایران را تضعیف کرده است. اما به دلیل آنکه با جنبش دموکراتیک مردم همراه نشد، روند ناقصی را طی کرد.

وی گفت: «هدف اصلی، رهایی ایران از این رژیم آپارتاید است. [نلسون] ماندلا وقتی این مسئله را فهمید كه از دموكراسی‌های جهان خواست تا رژیم آپارتاید را در آفریقای جنوبی تحریم كنند و اظهار داشت كه پیروزی فقط در نتیجه مبارزه، با حمایت از طرف جامعه جهانی، حاصل خواهد شد.»

او در ادامه درباره آنچه که مردم ایران می خواهند گفت که کافی است به شعارهای مردم در خیابان‌ها گوش فرا دهید.

به نظر می‌رسد اشاره ولیعهد پیشین ایران به شعار «رضا شاه روحت شاد» است که طی اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ از سوی معترضان سر داده شد.

شاهزاده رضا پهلوی در نهایت تاکید کرد که او شخصا هیچ‌گونه جاه‌طلبی شخصی ندارد و به همین دلیل هم مردم به او اعتماد دارند. به گفته آقای پهلوی قرار نیست ایران به گذشته باز گردد بلکه هدف اصلی، آینده‌ای بهتر است. به نظر می‌رسد این سخن نیز در پاسخ به کسانی باشد که فعالیت‌های سیاسی او را صرفا اقداماتی برای احیای سلطنت می‌دانند.