اعتراض زندانیان در هرات به خشونت گرایید

این دومین اعتراض در چند ماه گذشته در زندان هرات است که به خشونت کشیده می‌شود

بیش از ۲۷۰۰ نفر در زندان هرات در غرب کشور نگهداری می‌شوند - HOSHANG HASHIMI / AFP

زندانیان زندان هرات در غرب افغانستان، بار دیگر نسبت به شرایط نگهداری زندانیان در افغانستان اعتراض کردند و این اعتراض‌ها باز هم به خشونت کشیده شد.

مقام‌های محلی تایید می‌کنند که به‌دنبال اعتراض تازه در زندان هرات، دست‌کم دو نفر مجروح شده‌اند. یکی از این مجروحان، مامور امنیتی و دیگری یک زندانی است. هر دو مجروح به بیمارستان منتقل شده‌اند. گفته می‌شود زندانی در اثر گلوله مامور پلیس مجروح شده و یک مامور هم به ضرب چاقوی زندانی، جراحت برداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ها، این اعتراض که تاکنون دقیقا روشن نیست بر سر چه چیزی آغاز شده، پس از آن به خشونت کشیده شد که زندان‌بانان برای متفرق کردن افراد معترض، شلیک هوایی کردند. اما بر اساس گزارشی دیگر، اعتراض از زمانی شروع شد که دولت تصمیم گرفت زندانیان هرات را به زندان پل‌چرخی در کابل منتقل کند. زندان پل‌چرخی، بزرگ‌ترین زندان کشور است که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.

اکنون مقام‌های محلی هرات می‌گویند که اوضاع در زندان این شهر تحت کنترل درآمده است.

بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر در زندان هرات در حبس به سر می‌برند. آن‌ها سه ماه پیش نیز دست به اعتراض زدند که به خشونت کشیده شد و در نتیجه آن هشت نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر مجروح شدند. در آن زمان، زندانیان ساختمان شماره پنج زندان هرات دست به آشوب زدند و بخش‌های از این زندان را به آتش کشیدند.

آشوب قبلی زمانی شروع شد که ماموران دستور گرفتند امکانات غیرقانونی مانند تلویزیون و تلفن را که در داخل زندان به دست زندانیان رسیده بود، از داخل اتاق‌ها جمع‌آوری کنند.

در آن زمان وحید قتالی، والی هرات گفته بود که وضعیت زندان هرات با زندان‌های کشورهای دیگر فرق دارد و برخی از خدمات به‌صورت غیرقانونی در اختیار برخی از زندانیان گذاشته شده است و ساخت خودسرانه اتاق‌ها در محیط زندان و دسترسی به فناوری، سبب شده که در زندان هرات آشوب برپا شود.

بر اساس این گزارش، دسترسی آسان زندانیان به شبکه‌های مخابراتی سبب شده بود تا برخی از زندانیان جرایم سنگین، با ایجاد اختلال، برنامه فرار از زندان را تنظیم کنند اما نیروهای امنیتی، این نقشه آن‌ها را خنثی کردند.