پیش‌بینی بیل گیتس از احتمال وقوع دو فاجعه مرگبار بعد از کرونا

بنیانگذار شرکت مایکروسافت از تروریسم بیولوژیکی و تغییرات اقلیمی به عنوان تهدیدهای بزرگ آینده می‌گوید

بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت - Getty Images/Getty Images for All In WA/AFP

بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت سال‌ها در مورد یک همه‌گیری مرگبار هشدار داده بود و حالا که جهان با شیوع ویروس جدید کرونا مواجه شده است، او از تروریسم بیولوژیکی و تغییرات اقلیمی به عنوان تهدیدهای بزرگ آتی می‌گوید.

این میلیاردر نیکوکار آمریکایی هفته گذشته در یک نشست مجازی در کانال یوتیوب «وریتازیوم» یا «جوهر حقیقت» شرکت کرد و این هشدار را در پاسخ به پرسشی درباره مسائلی که بشریت در آینده با آنها روبرو خواهد شد مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد نوشت، آقای گیتس در پاسخ گفت «یکی (از مسائل آینده) تغییرات اقلیمی است. هر سال تلفات انسانی حتی بزرگتر از آنچه در این همه‌گیری شاهد هستیم خواهیم داشت.»

وی اضافه کرد، «همچنین، در ارتباط با همه‌گیری‌ها، چیزی هست که مردم دوست ندارند درباره آن زیاد حرف بزنند، و آن تروریسم بیولوژیکی است، به این ترتیب که اگر کسی بخواهد آسیبی به دنیا بزند، می‌تواند یک ویروس را مهندسی کند.»

به عقیده بیل گیتس «این یعنی شانس مواجهه با چنان وضعیتی بیشتر از همه‌گیری‌های طبیعی مثل نمونه فعلی است.»

این چهره سرشناس جهانی سال‌ها پیش از آن که ویروس جدید کرونا «کووید-۱۹» دنیا را به کام مرگ بکشاند، هشدار داده بود که دولت‌ها برای مقابله با یک همه‌گیری مرگبار و حفاظت از جان و سلامتی مردم‌، از آمادگی کافی برخوردار نیستند.

او سال ۲۰۱۴ در یک نشست تخصصی در حوزه بهداشت و درمان گفته بود که «جهان در کل، برای همه‌گیری‌ها آمادگی ندارد و ما تاکنون چند مورد ترسناک آنفلوآنزا داشتیم که مجبور شدیم کارهای کوچکی انجام دهیم، اما کافی نیستند.»

او یک سال بعد هم هشدار داد که یک ویروس عفونی واگیردار، خطری بزرگ‌تر از یک جنگ هسته‌ای برای بشریت است. به عقیده او در صورت تدوین یک سازوکار درست، تلفات همه‌گیری‌ها یک دهم آنچه اکنون شاهد هستیم خواهد بود.

بیشتر از جهان