خودرو شناور در هوا به سبک جیمز باند، رویای جدید ایلان ماسک

«قصد داریم فناوری موشکی را در خودرو پیاده کنیم»

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا- SUSANA BATES / AFP

ایلان ماسک گفته است که می‌خواهد تسلا رودستر با استفاده از سامانه رانشگر که در قسمت انتهایی خودرو در قسمت پلاک تعبیه شده است، در نهایت بتواند در هوا شناور شود. تسلا رودستر، خودرو برقی‌ای که اسپیس ایکس آن را به همراه مانکن استارمن در سال ۲۰۱۸ به فضا فرستاد، از چند سال پیش به این سو تولید شده است و انتظار می‌رود تاریخ تحویل احتمالی نسل دوم آن در سال ۲۰۲۲ باشد. آقای ماسک در توییتی درباره این خودرو گفت: «پایان مهندسی و طراحی امسال، شروع تولید سال بعد. با هدف رونمایی از کاندیداهای طراحی عملی و قابل رانندگی تا اواخر تابستان، سیستم محرکه سه موتوره و ساخت باتری پیشرفته از مهمترین بخش‌های اولیه کار بودند.»

مدیرعامل تسلا همچنین در اغلب اپیزودهای پادکست‌های اخیر جو روگن از برنامه خود برای توسعه این خودرو صحبت کرده است. آقای ماسک گفته است: «ما قصد داریم یک سری فناوری موشکی را در خودرو پیاده کنیم»، و ادامه داده است: «می‌خواهم که این خودرو معلق و شناور شود. تلاش می‌کنم که دریابم چطور می‌شود آن را معلق کرد. بدون آن که تلفات بدهیم! می‌دانید، فکر می‌کنم می‌توانیم آن را معلق کنیم. اما نه خیلی زیاد و در ارتفاع بالا. در این صورت می‌تواند روی هوا شناور شود. مثلا، یک متر بالای زمین، یا چنین چیزی. بنابراین، اگر سقوط کند سیستم کمک فنرش می‌ترکد، اما نخواهید مُرد! شاید، نمی‌دانم. حدود دو متر. اگر یک حد و مرز برای ارتفاع آن در نظر بگیریم، احتمالا چیز خوبی می‌شود.»

آقای ماسک می‌گوید این خودرو می‌تواند «بسیار سریع» حرکت کند، اما  در زمانی محدود. ممکن است در قسمت انتهایی خودرو فشار هوای زیادی وجود داشته باشد، شاید ده هزار psi  (یکای فشار: پوند بر اینچ مربع)، جایی که صندلی‌های عقب قرارگرفته‌اند. سپس پلاک خودرو پایین می‌افتد و «به سبک جیمز باند» سه تُن پیش‌ران نیروی محرکه برای شتاب گرفتن فراهم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماسک همچنین اخیرا از جزییات دیگری درباره جدیدترین خودرو تسلا پرده برداشته است. مدل جدید S سدان یک رایانه ۱۰ ترافلوپی مخصوص بازی را در وسط فضای داخلی خودرو تعبیه کرده است که می‌تواند با پلی‌استیشن پنج و ایکس باکس سری اکس رقابت کند. بر روی صفحه نمایش کنار فرمان هم طیفی از  بازی‌هایی شامل Cuphead ،Fallout Shelter  و The Witcher: 3Wild Hunt به نمایش گذاشته شده‌اند.

فرمان این خودرو به دلیل شکل شبیه به U آن، در ایالات متحده بحث‌هایی برانگیخته است و گفته می‌شود که می‌تواند خطر ایمنی داشته باشد. اگرچه که این طراحی در بازارهای اروپایی و از جمله انگلستان قانونی است، اداره ملی امنیت حمل و نقل و بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) ظاهرا در حال بررسی آن است . در پاسخ به پرسشی درباره فرمان، آقای ماسک می‌گوید که «در فرمول یک از یک یوغ  U شکل استفاده می‌کنند.» جو روگن پاسخ می‌دهد که رانندگان در «یک بزرگراه در یک خودرو فرمول یک نیستند»، و اضافه می‌کند که او رانندگی را وقتی دوست دارد که دستش را «بالای فرمان» میگذارد.

آقای ماسک پاسخ می‌دهد که «سامانه خودران تسلا به قدری در حال خوب شدن است که اغلب نیازی نیست رانندگی کنید. می‌توانید دست‌تان را روی زانویتان بگذارید و استراحت کنید»، و این «عالی کار می‌کند.»

تسلا تنها شرکتی نیست که خودروهای برقی تولید می‌کند. پیتر راولینسون، مدیر اجرایی لوسید و مهندس سابق تسلا، ادعا کرده است که همان طور که مدل اس تسلا یک جهش بزرگ در بازار خودروهای الکتریکی ایجاد کرد، خودرو لوسید ایر هم نوآوری و پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. مدل جدید لوسید ایر که «دریم» نامیده می‌شود، ادعا می‌کند که با هر شارژ، مسافتی ۵۱۷ مایلی را طی می‌کند و با سرعت بیشتر شارژ می‌شود و می‌تواند ظرف اندکی بیش از دو ثانیه از شروع به حرکت، به ۶۰ مایل در ساعت برسد. با این حال، آقای ماسک ادعا کرده است که مدل جدید اس تسلا از این هم سریع‌تر است و مدت زمان طولانی‌تری نیز می‌تواند حرکت کند. 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی