«استقلال اسکاتلند از بریتانیا، تاوان اقتصادی سنگینی دارد»

به برآورد کارشناسان، برگزیت درآمد سرانه اسکاتلند را در بلندمدت تا دو درصد کاهش خواهد داد

تنها ۲۲ درصد اسکاتلندی‌ها معتقدند که در خارج از بریتانیا، اقتصاد بهتری خواهند داشت - ANDY BUCHANAN / AFP

بنا بر تحقیقات جدید اقتصاددانان، استقلال، به اقتصاد اسکاتلند لطمه می‌زند و در صورت جدایی، آن را «به‌مراتب فقیرتر» از زمانی که بخشی از بریتانیا بود، خواهد کرد.

این گزارش که دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن (ال‌اس‌ای) آن را منتشر کرده، حاکی از آن است که بهای اقتصادی یک اسکاتلند مستقل، دو تا سه برابر پیامد ناشی از برگزیت خواهد بود. پژوهش ال‌اس‌ای که نخستین پژوهش عمده درباره خطرات اقتصادی جدایی اسکاتلند از بریتانیا پس از برگزیت است، نتیجه‌گیری می‌کند که تاوان این حرکت - چه اسکاتلند پس از آن به اتحادیه اروپا بپیوندد و چه بازار مشترک خود با بریتانیا را حفظ کند - سنگین خواهد بود.

نگارندگان این پژوهش برآورد کرده‌اند که برگزیت، درآمد سرانه اسکاتلند را در بلندمدت تا دو درصد کاهش خواهد داد. این درحالی است که استقلالِ پس از برگزیت، درآمد سرانه اسکاتلند را بسته به نوع موانع تجاری که بر آن تحمیل خواهد شد، بین ۶.۳ تا ۸.۷ درصد خواهد کاست.

پیش‌بینی می‌شود ضربه اقتصادی ناشی از این دو، به کاهش سالیانه درامد به میزان دو تا دو هزار و ۸۰۰  پوند برای هر فرد منجر شود.

این گزارش که «بریتانیای غیرمتحد: برگزیت، تجارت و استقلال اسکاتلند» نام دارد، تنها بر هزینه‌های تجاری از جمله پیامد آن بر ترتیبات مالی و پول رایج اسکاتلند تمرکز کرده است و به دیگر عواقب اقتصادی استقلال آن از بریتانیا نمی‌پردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانوِی هوانگ، توماس سمپسون و پاتریک اشنایدر، نویسندگان این پژوهش، نتیجه‌گیری کرده‌اند که استقلال، به‌مراتب بیش از برگزیت، به اسکاتلند لطمه خواهد زد زیرا حجم بازرگانی اسکاتلند با دیگر نقاط بریتانیا، چهار برابر میزان تجارت آن با اتحادیه اروپا است.

آقای سمپسون که استادیار اقتصاد در دانشگاه ال‌اس‌ای است، می‌گوید که هزینه استقلال از بریتانیا برای اقتصاد اسکاتلند احتمالا «دو تا سه برابر» هزینه‌های برگزیت خواهد بود. او اضافه می‌کند: «افزون بر این، پیوستن مجدد به اتحادیه اروپا پس از استقلال، تاثیر چندانی در کاهش این هزینه‌ها نخواهد داشت و در کوتاه‌مدت، احتمالا ضررهای اقتصادی آن بیشتر از حفظ بازار مشترک با سایر نقاط بریتانیا خواهد بود.»

آقای هوانگ که استادیار دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ است، نیز گفت: «این تحلیل نشان می‌دهد که دست‌کم از جنبه بازرگانی، استقلال، اسکاتلند را در مقایسه با ماندن در بریتانیا، به‌گونه‌ای چشمگیر به فقر خواهد کشاند. هرچند عوامل بسیاری در شکل دادن به نتیجه یک رفراندوم استقلال دیگر در اسکاتلند نقش خواهند داشت، اما رای‌دهندگان اسکاتلندی باید در مورد هزینه‌ها و فواید هر یک از این دو راه آگاه باشند. این گزارش  به این آگاهی کمک می‌کند.»

نیکلا استورجن، نخست‌وزیر و رهبر حزب ملی اسکاتلند، در واکنش به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ماه گذشته گفت که پیوستن مجدد به بازار مشترک اروپا به معنی «ساختن اقتصاد قوی‌تری است». تازه‌ترین نظرخواهی‌ها حاکی از آن است که بسیاری از اسکاتلندی‌ها می‌پذیرند که استقلال از بریتانیا هزینه اقتصادی به دنبال خواهد داشت اما دیگر از آن ابایی ندارند.

در نظرخواهی موسسه «پَنِل بِیس» آمده است که تنها ۲۲ درصد اسکاتلندی‌ها معتقدند که در خارج از بریتانیا، اقتصاد بهتری خواهند داشت؛ در حالی که ۴۴ درصد شهروندان اسکاتلند که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند، می‌گویند اقتصاد در نتیجه جدایی افت خواهد کرد. همین نظرخواهی، نتیجه‌گیری کرده است که به استثنای کسانی که هنوز مردد هستند، ۵۲ درصد اسکاتلندی‌ها می‌خواهند از بریتانیا مستقل شوند.

© The Independent