استیضاح ترامپ: استناد دموکرات‌ها به تصاویر مهاجمان کنگره

«این حمله برای دونالد ترامپ، به دستور او و برای برآورده کردن خواسته‌‌ او انجام شد»

طرفداران دونالد ترامپ در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند- Jon Cherry/Getty Images/AFP

به گفته اعضای دموکرات مجلس نمایندگان، حمله به کنگره آمریکا به دستور دونالد ترامپ انجام شده است. آن‌ها با ارائه ویدیوها و پست‌های آقای ترامپ در رسانه‌های اجتماعی، ادعا کردند که رئیس‌جمهور سابق مرتکب عملی قابل استیضاح شده است.

در جلسه سوم استیضاح، نمایندگان دموکرات تعدادی فیلم از حمله روز ششم ژانویه نمایش دادند و استدلال کردند که اظهارات آشوبگران مقابل دوربین، به روشنی نشان می‌دهند که «این حمله برای دونالد ترامپ، به دستور او و برای برآورده کردن خواسته‌‌ او انجام شده است.»

دیانا دگت، یکی از نمایندگان، گفت: «آن‌ها عمیقا معتقد بودند كه این حمله، دستور رئیس‌جمهور است. خودشان این موضوع را تأیید کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده کلرادو افزود: «بسیاری از آن‌ها برای عکس‌ها ژست گرفتند، در رسانه‌های اجتماعی بابت کارشان پز دادند و آقای ترامپ را در توییت‌ها تگ کردند. دوستان، این یک جرم پنهانی نبود؛ آقای رئیس‌جمهور به آن‌ها گفت که آنجا باشند؛ به همین دلیل فکر می‌کردند مجازات نخواهند شد.»

رهبر استیضاح، سپس فیلم تظاهرات برای «نجات آمریکا» را که پیش از حمله‌ به کنگره پخش شده بود، پخش کرد که در آن صدای رئیس‌جمهور سابق شنیده می‌شد که از طرفدارانش می‌خواست در آنجا حضور پیدا کنند. آقای ترامپ میان هیاهوی تشویق‌های پرشور مردم می‌گفت: «ما بعد از این به راهپیمایی می‌رویم و من در کنار شما خواهم بود. به کنگره می‌رویم.» صدای جمعیت شنیده می‌شود که می‌گویند: «حمله به کنگره.»

در ویدیویی دیگر، صدای آقای ترامپ شنیده می‌شود که جمعیت را برای به‌کارگیری «راه‌های بسیار متفاوت» برای حفظ قانون اساسی ‌تشویق می‌کند.

به گفته رهبران دموکرات، اگر مجلس سنا به محکومیت آقای ترامپ رای ندهد، کشور با تهدیدهای خشونت‌آمیز در آینده، از جمله حملات بیشتر به کنگره و سایر ساختمان‌های فدرال، روبه‌رو خواهد شد.

© The Independent