کشف یک داروی لاغری جدی و موثر

براساس یک مطالعه جهانی، داروی ضداشتهای «سماگلوتید» وزن بدن را تا یک پنجم کاهش می‌دهد

این دارو می‌تواند امیدی باشد برای افرادی که  دچار بیماری چاقی کنترل نشده هستند - Caleb Oquendo/Pexels

دارویی که نشان داده می‌تواند وزن بدن برخی افراد را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد، به‌عنوان «برگ برنده» در مبارزه با چاقی معرفی شده است.

بر اساس یک مطالعه جهانی که محققان کالج دانشگاهی لندن در آن شرکت داشتند، بیش از یک سوم (۳۵ درصد) افرادی که داروی ضداشتهای «سماگلوتید» را مصرف کرده‌اند، بیش از یک پنجم کل وزن بدن خود را از دست داده‌اند.

به گفته محققان، این اولین بار است که با دارو می‌توان به وزنی رسید که قبلا تنها با جراحی امکان‌پذیر بود.

نحوه‌ عملکرد سماگلوتید به این صورت است که با تسلط روی سیستم تنظیم‌کننده اشتها در مغز، میزان گرسنگی و دریافت کالری را کاهش می‌دهد.

ریچل باترهام، استاد متخصص چاقی مزمن، دیابت و غدد درون‌ریز و مدیر مرکز تحقیقات چاقی در کالج دانشگاهی لندن (یو‌سی‌ال) و مرکز مدیریت اضافه‌وزن و چاقی در بیمارستان‌های کالج دانشگاهی لندن (او‌سی‌ال‌اچ)، از مولفان اصلی این مطالعه است که در ۱۶ کشور و روی تقریبا دو هزار نفر انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «یافته‌های این مطالعه در بهبود وضع سلامت افراد مبتلا به چاقی یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود. سه‌چهارم (۷۵ درصد) از افرادی که سماگلوتید ۲/۴ میلیگرم دریافت کردند، بیش از ۱۰ درصد وزن و بیش از یک سوم آن‌ها بیش از ۲۰ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند. هیچ داروی دیگری نتوانسته این سطح از کاهش وزن را ایجاد کند و این دارو حقیقتا یک «برگ برنده» است. برای اولین بار، مردم می‌توانند از طریق دارو به کاهش وزنی برسند که قبلا تنها با جراحی امکان‌پذیر بود.»

پروفسور باترهام همچنین افزود كه این دارو در سال‌های آینده می‌تواند تاثیرات عمده‌ای در سیاست بهداشت انگلیس داشته باشد. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، میانگین ​​شرکت‌کنندگان ۱۵/۳ کیلوگرم (تقریبا سه استون) از وزن خود را از دست دادند.

این کاهش، با پایین آمدن عوامل خطرآفرین برای بیماری‌های قلبی و دیابت از جمله اندازه دور کمر، چربی خون، قند و فشار خون نیز همراه بوده و در کل، باعث بهبودی کیفیت زندگی آن‌ها شده است.

پروفسور جان وایلدینگ از دانشگاه لیورپول و رئیس ارشد این تحقیق در انگلیس، گفت: «این دارو در درمان چاقی پیشرفت قابل‌توجهی است. سماگلوتید دارویی تایید ‌شده است و دوز پایین آن برای درمان دیابت به کار می‌رود؛ برای همین ما پزشکان به خوبی با آن آشنا هستیم.»

با تکیه بر این شواهد، داروی سماگلوتید برای تایید به‌عنوان درمانی برای چاقی، به موسسه ملی تعالی بالینی (ان‌ای‌سی‌ای)، آژانس دارویی اروپا (ای‌ام‌آ) و سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) ارسال شده است.

این مطالعه به صورت اتفاقی (رندوم) روی یک هزار و ۹۶۲۱ فرد بالغ دچار اضافه‌وزن یا چاقی مزمن (با وزن متوسط ​​۱۰۵ کیلوگرم- ۱۶/۵ استون، با شاخص توده بدن ۳۸ کیلوگرم بر متر‌مربع) در ۱۲۹ محل در ۱۶ کشور در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی انجام گرفته است.

شرکت‌کنندگان ۲/۴ میلی‌گرم سماگلوتید یا دارونمای آن را به صورت هفتگی از طریق ترزیق زیرپوستی دریافت کردند. در کل، ۹۴/۳ درصد از شرکت‌کنندگان این مطالعه‌ی ۶۸هفته‌ای را که از پاییز ۲۰۱۸ آغاز شد، به پایان رساندند. ضمنا شرکت‌کنندگان هر چهار هفته یک بار با متخصصان تغذیه جلسات مشاوره حضوری یا تلفنی داشتند که با ارائه‌ راهنمایی‌ها، استراتژی‌های رفتاری و انگیزه، به آن‌ها کمک کردند تا رژیم غذایی کم‌کالری را رعایت کنند و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. آن‌ها همچنین مشوق‌هایی چون دنبل روسی یا ترازوی مواد غذایی دریافت کردند تا پیشرفت و نقاط عطف رژیم خود را ثبت کنند.

افرادی که سماگلوتید مصرف کردند، به طور متوسط ​​۱۵/۳ کیلوگرم کاهش وزن و ۵/۵۴ واحد کاهش، در شاخص توده بدن مشاهده شد. در گروهی که دارونما مصرف کردند، ۲/۶ کیلوگرم (۰/۴ استون) کاهش وزن و ۰/۹۲ واحد کاهش، در شاخص توده بدن دیده شد.

سماگلوتید از لحاظ بالینی برای تجویز به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تایید شده است؛ گرچه به طور معمول در دوزهای بسیار کمتر یک میلیگرمی تجویز می‌شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی