نوع جهش یافته ویروس کرونا، جهانی خواهد شد

ویروس جهش‌یافته بریتانیایی تا کنون در ۵۰ کشور ردیابی شده است

تحقیقات در مورد پیامدهای ویروس‌های جهش‌یافته ادامه دارد-Andrej ISAKOVIC / AFP

رئیس برنامه نظارت ژنتیکی بریتانیا گفته است که ویروس جهش‌یافته کرونا که نخستین بار در استان «کِنت» این کشور ردیابی شد، می‌تواند بر جهان چیره شود.

پرفسور شارون پیکاک، مدیرعامل کنسرسیوم ژنومیک کووید-۱۹ بریتانیا (کاگ‌یوکی) به پادکست خبری بی‌بی‌سی گفت که نوع جهش‌یافته بریتانیایی ویروس کرونا اکنون در ۵۰ کشور ردیابی شده است و «به احتمال قوی، نوع غالب در جهان خواهد شد».

ویروس جدید «کنت» نخست در لندن و بخش‌هایی از جنوب و شرق بریتانیا گسترش یافت و سبب شد تا مقامات با شتاب، سطح قرنطینه در این مناطق را پیش از تعطیلات کریسمس تا درجه چهار (بالاترین سطح) افزایش دهند. به دنبال آن، مقررات سختگیرانه قرنطینه در سراسر این کشور اعمال شد.

مطالعه روی این ویروس جهش‌یافته که به «بی ۱.۱.۷» موسوم است، نشان داده است که تا ۷۰ درصد بیشتر از دیگر ویروس‌های موجود در بریتانیا، قابلیت سرایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور پیکاک که استاد بهداشت عمومی و میکروبیولوژی در دانشگاه کمبریج است، پیش‌بینی می‌کند که قابلیت سرایت ویروس، دست‌کم تا ۱۰ سال آینده برای دانشمندان مشکل‌ساز خواهد بود. او می‌افزاید: «هنگامی که کووید-۱۹ را کنترل کنیم یا ویروس خود را به‌گونه‌ای جهش دهد که دیگر حاد نباشد و بیماری ایجاد نکند، می‌توانیم دیگر نگران نباشیم؛ اما با نگاه به آینده، فکر می‌کنم باید سال‌ها این کار را ادامه دهیم. به نظر من تا ۱۰ سال دیگر هم روی آن کار خواهیم کرد.»

به‌رغم یافته‌هایی که نشان دادند این نوع جهش‌یافته ویروس می‌تواند مرگبارتر باشد اما هیچ شاهد و مدرکی وجود ندارد که درمان‌های موجود از جمله داروی «دگزامتازون» در درمان آن بی‌اثر است.

یک پژوهش هم نشان داده است که بیماران مبتلا به نوع جدید ویروس، کمتر دچار عارضه از دست دادن حس چشایی و بویایی می‌شوند.

در حال حاضر مشاوران علمی دولت، چهار «جهش نگران‌کننده» ویروس مولد کووید-۱۹ را شناسایی کرده‌اند. سه نوع از این چهار نوع ویروس، در بریتانیا ردیابی شده و نوع چهارم که به ویروس برزیلی موسوم است، از طریق مسافرانی که از برزیل به ژاپن سفر کرده‌اند منتشر شده است.

تحقیقات در مورد پیامدهای این ویروس‌های جهش‌یافته ادامه دارد.

در اوایل ماه جاری، موسسه تولید داروی استرازنکا و دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که تحقیقات مقدماتی و محدود نشان داده است که واکسن ساخت آن‌ها در مقابل عوارض ملایم تا متوسط کووید-۱۹ ناشی از نوع آفریقای جنوبی ویروس، تنها به میزان محدود، مصونیت می‌دهد؛ اما پژوهشگران می‌گویند واکسنی که بتواند در مقابل ویروس‌های جهش‌یافته مصونیت ایجاد کند، تا فصل پاییز در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.

این پژوهش را که هنوز مورد تایید سایر دانشمندان قرار نگرفته است، دانشگاه «ویت واترز» آفریقای جنوبی و دانشگاه آکسفورد انجام داده‌اند. در این پژوهش، نوع جهش‌یافته «ای ۴۸۴ کِی» ویروس روی دو هزار داوطلب عمدتا جوان و سالم آزمایش شده است.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از زندگی