اعلام آمادگی عمان برای میانجیگری مجدد بین ایران و آمریکا

عمان پیش از این نیز در چند مورد بین جمهوری اسلامی و آمریکا میانجیگری کرده است.

عمان قصد ندارد سطح روابط خود با اسرائیل را افزایش دهد - Omani Royal Palace / AFP

وزیر امور خارجه عمان اعلام کرد که این کشور آماده است تا برای نجات توافق هسته‌ای موسوم به برجام، کمک کند. وی در عین حال گفت به‌نظر می‌رسد که خطوط ارتباطی موجود بین آمریکا و جمهوری اسلامی کافی است.

بدر البوسعیدی در پاسخ به سؤالی که در مورد احتمال میانجیگری عمان و تلاش‌های جدید برای احیای توافق‌نامه‌ای که ایران با قدرت‌های جهانی امضا کرده است، گفت که مسقط رابطه بسیار خوبی با تهران و واشنگتن دارد و آماده است در صورت لزوم کمک کند.

وی افزود: «من معتقدم کانال‌ها مستقیماً بین تیم‌های سیاست خارجی در واشنگتن و ایران باز هستند. دلیلی نمی‌بینم که این کانال‌ها دوباره فعال نشوند.»

عمان پیش از این نیز در چند مورد بین جمهوری اسلامی و آمریکا میانجیگری کرده است.

به گزارش جروزالم پست، وزیر امور خارجه عمان همچنین روز پنجشنبه اعلام کرد که کشورش از سطح روابط با اسرائیل راضی است و علی‌رغم امیدواری ایالات متحده به افزایش سطح روابط، این کشور فعلا قصد ندارد مانند همسایگانش تغییری در روابطش با اسرائیل ایجاد کند.

بدر البوسعیدی در این باره گفت:«در رابطه با اسرائیل، ما تاکنون به سطح روابط فعلی و گفتگو که شامل کانال‌های ارتباطی مناسب است، راضی بوده‌ایم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی تأکید کرد که عمان به صلح بین اسرائیل و فلسطینیان بر اساس راه‌حل دو کشور متعهد است.»

او ادامه داد که سیاست عمان همیشه تشویق طرف‌های مختلف به گفتگو بوده است.

امارات متحده عربی و بحرین سال گذشته روابط خود را با اسرائیل عادی کردند و به سومین و چهارمین کشور عربی تبدیل شدند که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کردند. دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا امیدوار بود که سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز روابطی رسمی با اسرائیل برقرار کنند.

دورتر از خلیج‌فارس و در آفریقا نیز، سودان و مراکش روابط خود را با اسرائیل عادی‌ کردند.

بوسعیدی در ماه اوت سال 2020 پس از به قدرت رسیدن سلطان هیثام، حاکم جدید عمان، به سمت جدید منصوب شد. او همچنان سعی دارد سیاست بی‌طرفی عمان در منطقه آشفته خاورمیانه را ادامه دهد.