آمریکا مقام‌های نظامی و امنیتی میانمار را تحریم کرد

بایدن از ارتش میانمار خواست به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان پایان دهد

آمریکا دارایی های میانمار را مسدود کرد - ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

در پی کودتا در میانمار که موجب سرنگونی دولت منتخب دموکراتیک این کشور به رهبری آنگ سان سوچی شد ، ایالات متحده ده تن رهبر بلندپایه فعلی و بازنشسته ارتش میانمار را تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دارایی‌های این افراد در ایالات متحده را مسدود می‌کند. این لیست شامل شش عضو از جناح تازه تأسیس شده شامل رئیس آن ، ژنرال ارشد مین آنگ هلاینگ و معاون وی ، سو وین است.

هلاینگ از سال 2019 هنگامی که مسئولیت سرکوب وحشیانه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین غربی این کشور را برعهده داشت، در فهرست تحریم های ایالات متحده بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرده بود که رهبران نظامی میانمار را که طی کودتایی در آن کشور، آنگ سان سوچی، رهبر منتخب آن کشور را برکنار کردند را تحریم خواهد کرد.

جو بایدن گفت: ارتش میانمار باید از قدرت غصب شده صرف‌نظر کند و زندانیان را نیز آزاد کند.

او همچنین با اعلام دو دستور اجرایی جدید مربوط به تحریم‌ها افزود:«ما این هفته اولین دور از اهداف تحریم را شناسایی خواهیم کرد و همچنین قصد داریم کنترل‌های شدید صادراتی نیز اعمال کنیم.»

به گزارش سی ان‌بی‌سی، ایالات متحده قصد دارد دسترسی میانمار به یک میلیارد دلار از دارایی‌هایش در این کشور را قطع کند.

بایدن در این باره گفت: «ما دارایی‌های میانمار در ایالات متحده را مسدود می‌کنیم. درعین‌حال پشتیبانی خود را از مراقبت‌های بهداشتی، گروه‌های جامعه مدنی و سایر مواردی را که مستقیماً به نفع مردم برمه است، حفظ می‌کنیم.»

وی همچنین از ارتش خواست که از خشونت علیه معترضان استفاده نکند و از حقوق دموکراتیک خود در اعتراض به کودتا استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و به دنبال کودتای ارتش در میانمار و بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر این کشور و مقامات ارشد حزب حاکم، سازمان ملل و رهبران جهان غرب این اقدام را محکوم کردند.

آمریکا از نخستین کشورهایی بود که به این اقدام ارتش میانمار که در تضاد با روند «گذار دمکراتیک» است، اعتراض کرد. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارات خود مقامات ارتش را به بازگشت تحریم‌ها تهدید کرده است. او همچنین خواستار آزادی فوری بازداشتی‌ها و توقف خشونت‌ها شده است. بایدن گفت که هر جا دمکراسی هدف حمله باشد، آمریکا از آن دفاع می‌کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، پیش‌ازاین گفته بود آمریکا به دنبال همکاری با متحدین خود در آسیا و اروپا برای فشار آوردن بر کودتاچیان میانمار است. او گفت: «بدون شک متوجهیم که تلاش‌هایمان باید هماهنگ‌شده باشند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، روز سه‌شنبه گفته بود که «جامعه بین‌المللی از هر راه ممکن برای تضمین احیای دموکراسی و حکومت غیرنظامی در میانمار استفاده می‌کند.»

پرایس گفت آمریکا از رهبران نظامی میانمار خواسته اجازه تماس واشنگتن با خانم سوچی را بدهند، اما با این تقاضا موافقت نشده است.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر رهبران غیرنظامی میانمار را محکوم کرد. سوچی ۷۵ ساله و برنده جایزه صلح نوبل است و پس از سال‌ها حبس خانگی در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید. اتحادیه ملی برای دمکراسی، حزب تحت رهبری او در انتخابات اخیر ۸۳ درصد آرا را به دست آورد.

بیشتر از جهان