قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از ایران دمکرات و سکولار و محکومیت ترور

این قطعنامه از حمایت ۱۱۲ نماینده دموکرات و جمهوریخواه برخوردار است

تصویر آرشیوی از جلسه مجلس نمایندگان آمریکا-SAUL LOEB / AFP

روز پنجشنبه قطعنامه‌ای با امضای بیش از ۱۰۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تقدیم صحن مجلس شد که فراخوان به ایرانی دموکرات و سکولار می‌دهد و اقدامات تروریستی حکومت ایران را محکوم می‌کند. این قطعنامه دقیقا یک هفته پس از آن صادر می‌شود که اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی، در حکم تاریخی دادگاهی در بلژیک به جرم تدارک بمبگذاری در نشستی از هواداران سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی پاریس به بیست سال زندان محکوم شد.

این قطع‌نامه حملات تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی در گذشته و حال علیه شهروندان آمریکایی و همچنین مخالفین حکومت ایران را محکوم می‌کند و از دولت آمریکا می‌خواهد در همکاری با متحدینش در قاره اروپا اجازه ندهد ایران از مصونیت دیپلماتیک مقاماتش سواستفاده کند. قطعنامه در ضمن از سایر کشورها می‌خواهد جلوی «اقدامات شرورانه» ایران را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قطع‌نامه تاکید می‌کند که مجلس نمایندگان «کنار مردم ایران ایستاده است» و از مبارزه آن‌ها علیه جمهوری اسلامی دفاع می‌کند و «حقوق مردم ایران و مبارزه‌شان برای برپایی جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد.»

این قطعنامه با امضای ۱۱۲ نماینده به صحن مجلس ارائه شد. تام مک‌کلینتوک و برد شرمن، دو نماینده به ترتیب جمهوری‌خواه و دموکرات از ایالت کالیفرنیا، چهره‌های اصلی تدوین‌کننده این قطع‌نامه هستند.

قطعنامه مشخصا به اقدامات اسدی و پرونده او اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی از سفارت‌هایش علیه مخالفین تبعیدی استفاده می‌کند. اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی توسط دولت آلبانی نیز به عنوان «قدمی مثبت و مهم» مورد اشاره این قطع‌نامه قرار می‌گیرد. آلبانی مقر سازمان مجاهدین خلق است و جمهوری اسلامی کوشیده از پایگاه خود در این کشور برای فعالیت‌هایی علیه این سازمان استفاده کند.

اعتراضات آبان ۹۸ و اعدام نوید افکاری از دیگر موضوعات مورد اشاره این قطعنامه است. این قطعنامه در ضمن به «شورای ملی مقاومت»، گروه متشکل از هواداران مجاهدین خلق، و برنامه ۱۰ ماده‌ای رهبر آن، مریم رجوی، که خود را رئیس‌جمهور منتخب می‌نامد، اشاره می‌کند.

مک‌کلینتوک و شرمن در نامه‌ای به رئيس‌جمهور، جو بایدن، گفتند دولت آمریکا باید دولت ایران را به‌دلیل «فعالیت‌های هسته‌ای و سایر فعالیت‌های مخل ثبات آن در منطقه، حمایتش از تروریسم، توسعه موشک‌های بالیستیک و نقض حقوق بشر» مسئول بداند.

این قطعنامه در ضمن به قطعنامه دیگری اشاره می‌کند که در کنگره قبلی تصویب شده بود و قتل‌عام ۶۷ و سرکوب تظاهرات‌ ۱۸ تیر ۱۳۷۸، تابستان ۱۳۸۸ و دی‌ماه ۱۳۹۶ را محکوم کرده بود.