استیضاح دوم ترامپ، زمان ختم دادرسی، رای لازم برای محکومیت

بعید است سنا به محکومیت ترامپ رای بدهد، زیرا سناتورهای جمهوری‌خواه هنوز با او در ارتباط هستند

سناتورهای هر دو طرف تخمین زده‌اند که دادرسی فقط یک هفته به طول خواهد انجامید-ALEX EDELMAN / AFP

دومین استیضاح دونالد ترامپ در سنا در این هفته، درست کمی بیش از یک ماه پس از یورش به ساختمان کنگره که دموکرات‌ها مدعی هستند در نتیجه «تحریک به شورش» رئیس‌جمهور پیشین رخ داد، آغاز شده است.

نهم فوریه، سناتورها به طور رسمی استیضاح را در همان ساختمانی آغاز کردند که هواداران آقای ترامپ تنها چند هفته پیش با هجوم به آن، باعث کشته شدن پنج نفر شده بودند.

اما دادگاه چه زمانی پایان می‌یابد و چه تعداد رای برای محکومیت ترامپ لازم است؟

برای زمان محاکمه استیضاح هیچ جدول زمانی مشخصی وجود ندارد و عوامل متعددی می‌توانند بر زمان‌بندی استیضاح، رای سناتورها و صدور حکم تاثیر بگذارند. با این حال، به احتمال قوی استیضاح به سرعت انجام خواهد شد زیرا هر دو طرف احتمالا مایلند که دادگاه کوتاه باشد.

دادگاه استیضاح پیشین رئیس‌جمهور سابق سه هفته به طول انجامید اما این بار حدس و گمان‌هایی وجود دارد که روند رسیدگی به پرونده، فقط یک هفته به درازا بکشد.

برای محکومیت، ۶۷ رای لازم است. حداقل ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه در کنار همه ۵۰ سناتور دموکرات باید علیه آقای ترامپ رای دهند اما کسب این نتیجه، بعید به نظر می‌رسد زیرا روز سه‌شنبه، فقط شش سناتور جمهوری‌خواه به این موضوع که استیضاح رئیس‌جمهور پس از پایان خدمت او را مطابق با قانون اساسی می‌دانند رای دادند و بقیه ظاهرا معتقد بودند که استیضاح دوم اصلا نباید انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از طرح استدلال دادستان‌ها و هیئت مدافعان، سناتورها در مجموع چهار ساعت فرصت خواهند داشت تا از تیم دادستانی و دفاع سؤال کنند. به دنبال آن، سنا تصمیم خواهد گرفت که آیا به احضار شاهدان و بررسی اسناد در سنا به رهبری دموکرات‌ها نیاز خواهد بود یا خیر.

هنوز مشخص نیست که آیا سنا به احضار شاهدان رای می‌دهد یا خیر. اگر آن‌ها این کار را انجام دهند، زمان بیشتری به دادرسی اضافه خواهد شد؛ در غیر این صورت دادگاه با انجام مراحل نهایی به سرعت به پایان می‌رسد. سپس رایزنی درباره اتهامات، استدلال‌های پایانی و ارائه پیشنهادهای سناتورها آغاز خواهد شد و پس از آن، نوبت رای‌گیری درباره صدور حکم محکومیت آقای ترامپ به اتهام «تحریک به شورش» خواهد بود.

بعید به نظر می‌رسد که سنا به محکومیت آقای ترامپ رای دهد، زیرا سناتورهای جمهوری‌خواه هنوز با او در ارتباط هستند و بسیاری از آن‌ها تاکنون در مخالفت با تلاش‌های استیضاح به رهبری دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، اظهارنظرهایی کرده‌اند.

دموکرات‌ها همچنین مشتاقند که رئیس‌جمهور جو بایدن بتواند هر چه زودتر برنامه قانونگذاری خود را از طریق کنگره به تصویب برساند و از این رو احتمالا نمی‌خواهند زمان زیادی را برای انجام دادرسی‌ها صرف کنند.

بسیاری از استدلال‌ها مبنی بر این که آقای ترامپ مهاجمان به کنگره را «تحریک» کرده، بدیهی است و جای زیادی برای بحث و گفتگو بر سر آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

سناتورهای هر دو طرف تخمین زده‌اند که دادرسی فقط یک هفته به طول خواهد انجامید اما نمی‌توان این پاسخ را قطعی دانست.

کوین کرامر، سناتور جمهوری‌خواه‌، هفته گذشته به روزنامه هیل گفت: «تصور نمی‌کنم که از یک هفته فراتر رود. فکر نمی‌کنم کسی علاقه زیادی به استیضاح طولانی داشته باشد.»

سناتور دموکرات کریس مورفی نیز به این روزنامه گفت: «فکر نمی‌کنم که بیش از یک هفته طول بکشد. برای هر دو طرف چند روز کافی است.»

© The Independent