ملانیا و پوتین در یک قاب؛ ایده میزبان آلمانی اجلاس گروه ۲۰

همان‌گونه که انتظارش می‌رفت، ترامپ برای صحبت با همسرش به محل نشستن او در کنار پوتین رفت

ملانیا ترامپ در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در اجلاس گروه ۲۰ در سال ۲۰۱۷ - Tobias SCHWARZ / AFP

بنا به یک مستند که در مورد کارنامه سیاست خارجی دونالد ترامپ ساخته شده، ورود رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به کنفرانس سران «جی بیست» در هفتم ژوئیه ۲۰۱۷ در هامبورگ، با شوخی فریب‌آمیز میزبان آلمانی او، فضای حاکم بر کنفرانس را پیچیده‌تر کرد. 

دکتر فیونا هیل، کارشناس سابق امور روسیه در شورای امنیت ملی ایالات متحده و یکی از شاهدان برجسته نخستین دادگاه استیضاح ترامپ، در یک مستند جدید شبکه بی بی سی، می‌گوید ترتیبات نشستن مهمانان در ضیافت شام کنفرانس به عمد به گونه‌ای سازماندهی شد که ملانیا ترامپ، بانوی اول را در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قرار دهد.

این کنفرانس محل نخستین دیدار آقای ترامپ با آقای پوتین، پس از ماه‌ها شایعه‌پراکنی پیرامون نقش کرملین در دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ بود که به پیروزی نامزد حزب جمهوریخواه و شکست هیلاری کلینتون، رقیب دموکراتش انجامید. در آن هنگام، تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد این گزارش‌ها تحت نظارت رابرت مالر در جریان بود.

دکتر هیل در مستند سه قسمتی بی بی سی موسوم به «ترامپ علیه جهان» گفت: «هدف اصلی ترامپ این بود که کنار پوتین بنشیند. او معتقد بود که با توجه به نوع شخصیتش می‌تواند روابطی گرم (میان خود و پوتین) ایجاد کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر هیل با یادآوری کنفرانس خبری مشترک این دو که آنها را کنار هم قرار داد، می‌گوید: «ترامپ، به روشنی از برخورد با مسئله دخالت در انتخابات، پرهیز داشت و هرگونه بحث در مورد آن را به مشروعیت ریاست جمهوریش مرتبط  می‌کرد.» 

در ضیافت شام آن شب، تنها، شرمساری او تشدید ‌شد. این کارشناس سیاست خارجی آمریکا می‌گوید:«ما متوجه شدیم که آلمان‌ها این تصمیم غیرقابل تصور را برای ما گرفته‌اند که بانوی اول را در کنار پرزیدنت پوتین قرار دهند.»

دکتر هیل می‌گوید:«می‌توانستند او را در کنار هر شخص دیگری در کنفرانس جی ۲۰ قرار دهند، اما نه، باید پرزیدنت پوتین را انتخاب می کردند با علم به اینکه همه، هرگونه واکنش و عمل پرزیدنت ترامپ را زیر نظر خواهند داشت. و همان‌گونه که انتظارش می‌رفت، پرزیدنت ترامپ برای صحبت با همسرش به محل نشستن او رفت.»

آقای ترامپ زیر نگاه شیطنت‌بار سایر رهبران جهان که می‌دانستند واکنش او چه پیامدی در ارتباط با تحقیقات واشنگتن پیرامون احتمال رشته‌های بستگی او با مسکو خواهد داشت، به مدت یک ساعت با این دو نفر گپ زد.  

در همان برنامه، دکتر هیل می‌گوید یک‌سال بعد در کنفرانس سران هلسینکی در فنلاند چنان تصمیم آقای ترامپ در حمایت از تکذیب‌های پوتین و ارجحیت دادن موضع او بر نظرات مقامات اطلاعاتی آمریکا را دردناک یافته بوده که به بهانه بیماری فوری اتاق را ترک کرد. 

سری «ترامپ علیه جهان» در روز چهارشنبه ساعت ۹ بعدازظهر از کانال دو شبکه بی بی سی پخش می‌شود.

© The Independent