بایدن ضرب‌الاجل خروج سربازان آمریکایی از افغانستان را بی‌اهمیت دانست

انتظار می‌رفت براساس توافقنامه صلح قطر نیروهای آمریکایی تا اول ماه مه از افغانستان خارج شوند

جو بایدن در جریان بازدید از پنتاگون گفت که ضرب‌الاجل او ماه مه برای خروج سربازان آمریکایی برایش مهم نیست - SAUL LOEB / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در نخستین اظهاراتش درباره جنگ افغانستان، در پنتاگون گفت که ضرب‌الاجل خروج سربازان آمریکایی از این کشور تا اول ماه مه برایش مهم نیست.

دولت دونالد ترامپ در توافقنامه صلح قطر با طالبان متعهد شده بود که اگر تمام شرایط برآورده شود، تمام نیروهای خارجی تا اول ماه مه سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.

آقای بایدن که همراه با کاملا هاریس، معاونش از پنتاگون دیدن می‌کرد، گفت که او می‌تواند ضرب‌الاجل اول ماه مه را نقض کند. او توضیح نداد که آیا طالبان نتوانسته است شرایط مندرج در توافقنامه صلح را برآورده کند یا نه، اما گفت که دیپلماسی ابزار مهم سیاست خارجی حکومتداری برایش خواهد بود.

به گزارش واشینگتن‌‌تایمز، آقای بایدن گفته است که او هرگز در استفاده از زور برای دفاع از منافع حیاتی مردم آمریکا تردیدی به خود راه نخواهد داد، اما اتنها در صورتی‌که نیاز باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «من باور دارم که قدرت به عنوان آخرین گزینه به کار برده شود نه اولین. ماموریت مرکزی و تغییرناپذیر وزارت دفاع این است که تهاجم دشمنان ما را مهار کند.»

او همچنین گفت که به‌طور مشترک با لوید آستین،‌ وزیر دفاعش برای پایان «مسئولانه» جنگ‌های ناتمام آمریکا در منطقه تلاش خواهد کرد.

آمریکا در حال بازنگری توافقنامه صلح قطر است که در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ بین زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان امضاء شد.

همزمان، گروه طالبان با صدور بیانیه‌ای آشکارا گفته‌اند که آنها به دنبال سرنگونی دولت افغانستان به رهبری اشرف غنی و ایجاد «دولت اسلامی» به رهبری ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان هستند.

این گروه ملا هبت الله آخوندزاده را «حاکم قانونی» افغانستان خوانده است.

از سوی دیگر با افزاش درگیری‌ها، ۳۱ جنگجوی طالبان در حملات هوایی نیروهای افغان در منطقه چهاربولک استان شمالی بلخ کشته شدند. حنیف رضایی، سخنگوی سپاه ۲۰۹ شاهین گفته است که این حملات دیروز چهارشنبه انجام شد. وزارت دفاع ملی افغانستان هم می‌گوید ۱۰ عضو دیگر طالبان نیز در حملات هوایی نیروهای ارتش شب گذشته در استان فاریاب کشته شدند.