روایت هفته‌نامه بریتانیایی؛‌ موساد فخری‌زاده را با اسلحه یک تُنی کُشت

«کشتن فخری‌زاده پس از هشت ماه تدارک و نظارت بر سپاه پاسداران ممکن شده است»

روایت‌های متعددی درباره کشته شدن فخری‌زاده مطرح می‌شود و روایت جوییش کرانیکل با رسانه‌های نزدیک به سپاه مشابه است-AFP

هفته‌نامه «جوئیش کرانیکل» در بریتانیا جزئياتی در مورد کشته شدن محسن فخری‌زده، چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی جمهوری اسلامی ایران، که هفتم آذرماه اتفاق افتاد، منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تیمی ۲۰ نفره متشکل از شهروندان اسرائیل و ایران با یک اسلحه خودکار یک تنی فخری‌زاده را به قتل رساندند. روایتی مشابه آنچه برخی مقامات تهران و رسانه‌های نزدیک به سپاه ادعا کرده‌اند. 

این در حالی است که اسرائیل این اتهام را تایید یا تکذیب نکرده و می‌گوید، نمی‌داند چه کسی فخری‌زاده را کشته است.

در گزارش این هفته‌نامه آمده است: «موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، این اسلحه یک تُنی را در قطعات مجزا وارد ایران کرده است». منابع اطلاعاتی به این رسانه گفتند: «ترور فخری‌زاده پس از هشت ماه تدارک و نظارت بر سپاه پاسداران ممکن شده است».

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا ادعا کرده که این وزارتخانه از دو ماه قبل، برنامه‌ریزی برای ترور و از پنج روز قبل محل وقوع آن را نیز هشدار داده بود. به گفته علوی، «عامل تدارک ترور عضو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» بوده است. اشاره غیر مستقیم به سپاه که مسئولیت حفاظت از فخری‌زاده را بر عهده داشته است.

جوییش کرانیکل در ادامه می‌نویسد، «برآورد محرمانه حکومت ایران این است که پر کردن جای خالی فخری‌زاده شش سال طول می‌کشد. در ضمن از تحلیلگران اسرائیلی نقل کرده که کشتن او زمان رسیدن ایران به بمب هسته‌ای را از سه ماه و نیم به دو تا پنج سال افزایش داده است».

ارتش اسرائیل نیز اخیرا در گزارشی اعلام کرده که در صورتی که ایران تصمیم برای ساخت بمب را از امروز اجرایی کند، دو سال دیگر می‌تواند آن را تولید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز هیچ یک از منابع رسمی در اسرائیل گزارش جوییش کرانیکل در تایید استفاده از سلاح خودکار برای کشته شدن فخری‌زاده را تایید نکرده‌اند.

با گذشت دو ماه و نیم از کشته شدن او در منطقه آبسرد دماوند، هنوز روشن نیست که این عملیات چگونه انجام شده و روایت‌های کاملا متناقضی از این ماجرا منتشر شده است. از درگیری مسلحانه در محل تا تیر خلاص عاملان ترور به فخری‌زاده و سپس انجام عملیات با کمک ماهواره و هوش مصنوعی و سلاح خودکار.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قبلا گفته بود نشانه‌هایی مبنی بر دست داشتن اسرائیل در این ترور وجود دارد. در رسانه‌های اسرائیل نیز این‌که این عملیات کار اسرائيل بوده تقریبا قطعی عنوان می‌شود. تل‌آویو البته رسما مسئولیت حرکت را نپذیرفته گرچه نقش خود را انکار هم نکرده است. یکی از سخنگوهای دولت اسرائیل در واکنش به گزارش این هفته‌نامه گفت: «ما هرگز در این موارد اظهار نظر نمی‌کنیم. موضع ما تغییری نکرده است.»

فخری‌زاده اصلی‌ترین چهره برنامه ایران برای ساخت بمب هسته‌ای بود. برنامه‌ای که طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گمان می‌رود در سال ۲۰۰۳ متوقف شده باشد. اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد از سرگیری دوباره این فعالیت‌ها مطرح است. 

این رسانه بریتانیایی در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد، «علت این‌که همسر و محافظین فخری‌زاده در این حمله آسیب ندیده‌اند این است که از سلاحی با دقت بسیار استفاده شده است که هدف آن حفاظت از شهروندان غیرنظامی در مقابل آسیب جانبی است. به این ترتیب که اسلحه خودکار پشت یک وانت پیکاپ نیسان قرار داده شده و از راه دور توسط مامورین عملیاتی فعال شده است. از جمله دلایل سنگین بودن این اسلحه این است که بمبی با خود داشته که پس از انجام عملیات کل اسلحه را منفجر کرده تا شواهدی در کار نباشد».

روایت «جوئیش کرانیکل» به روایت رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران که در روزهای پس از کشتن فخری‌زاده منتشر می‌شد، بی‌شباهت نیست.

این هفته‌نامه افزود که این عملیات تنها توسط اسرائیل و بدون دخالت آمریکایی‌ها انجام شده است.

همزمان با انتشار این گزارش، جیکوب نیگل، از چهره‌های مطرح عرصه دفاع در اسرائیل که از مشاورین امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، بوده در مقاله‌ای در همین هفته‌نامه جایگاه فخری‌زاده را توضیح داد. آقای نیگل می‌نویسد: «موساد اسنادی دارد که ثابت می‌کند فخری‌زاده روی چند کلاهک هسته‌ای کار کرده که با هر کدام‌ از آنها می‌توان پنج هیروشیما ایجاد کرد.»

اشاره او به حمله اتمی به بندر هیروشیما در ژاپن است که در سال ۱۹۴۵ و در آخرین ماه‌های جنگ جهانی دوم توسط آمریکا انجام شد و اولین مورد استفاده از سلاح اتمی است.

ارتش اسرائيل روز دوشنبه در تخمینی که منتشر کرد گفت ایران دو سال با رسیدن به بمب اتمی فاصله دارد، اما روشن نیست رهبران جمهوری اسلامی برای حرکت در مسیر تولید بمب هسته‌ای تصمیم قاطع گرفته‌اند یا خیر. طبق این گزارش، اگر ایران تصمیم به غنی‌سازی حداقل ۴۰ کیلو اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد بگیرد، می‌تواند ظرف دو سال به بمب هسته‌ای دست پیدا کند. با این حال برآورد اطلاعاتی ارتش اسرائیل حاکی از آن است که که چشمگیرترین دلیل به تاخیر افتادن برنامه هسته‌ای اسرائيل ترور فخری‌زاده بوده است.

در تهران مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که هدف دنبال کردن برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است و در این زمینه به فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در زمینه حرام بودن سلاح هسته‌ای اشاره می‌کنند.

فتوایی که از نگاه بسیاری از کارشناسان قابل تغییر است و وزیر اطلاعات نیز در اظهارات اخیر خود به آن اشاره کرده است. علوی می‌گوید خامنه‌ای فتوا داده، اما اگر ایران به ناچار سراغ بمب هسته‌ای برود، دیگران مقصر هستند.