جایگاه نوزاد جدید سلطنتی در صف جانشینی تاج و تخت

با تولد پسر شاهدخت یوژنی، این کودک در ردیف یازدهم جانشینی سلطنت قرار خواهد گرفت، یعنی یک پله بعد از مادر خود

شاهدخت یوژنی در حال حاضر در ردیف دهم جانشینی سلطنت است. اولین نفر در ردیف جانشینی، چارلز، شاهزاده ولز و بزرگترین پسر ملکه است-AFP

شاهدخت یوژنی بعد از زایمان در ۹ فوریه، اولین عکس از نخستین فرزند خود را با همسرش جک بروکسبنک منتشر کرد.

شاهدخت در ماه سپتامبر اعلام کرده بود حامله است و زمان زایمانش در اوایل ۲۰۲۱ خواهد بود. او خبر زایمان خود را در اینستاگرام منتشر کرد و در آنجا عکس سیاه و سفیدی از دستان خود و همسرش در حالی که دستان کودک نوزادشان را گرفته‌اند به اشتراک گذاشت.

در اعلامیه‌ای که کاخ باکینگهام منتشر کرد، خاندان سلطنتی هیجان خود را از این تولد  اظهار داشتند. در این اعلامیه آمده است: «والاحضرت شاهدخت یوژنی در صحت و سلامت کامل پسر خود را امروز، ۹ فوریه ۲۰۲۱، در ساعت ۸:۵۵ در بیمارستان پورتلند به دنیا آورد. جک بروکسبنک نیز هنگام زایمان حاضر بود. ملکه، دوک ادینبرا، دوک یورک، سارا، دوشس یورک و آقا و خانم جورج بروکسبنک از تولد با خبر شده و از شنیدن آن در پوست خود نمی‌گنجند.»

وقتی نوزادی سلطنتی در خاندان سلطنتی متولد شود گاهی این به معنای تغییر ردیف جانشینی تاج و تخت خواهد بود.

شاهدخت یوژنی در کجای صف جانشینی تاج و تخت قرار دارد و تولد اولین فرزند او چه تغییری در ردیف جانشینی سلطنت ایجاد می‌کند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهدخت یوژنی در حال حاضر در ردیف دهم جانشینی سلطنت است. اولین نفر در ردیف جانشینی، چارلز، شاهزاده ولز و بزرگترین پسر ملکه است.

بعد از او هم بزرگترین پسرش یعنی شاهزاده ویلیام دوک کمبریج قرار دارد. پس از شاهزاده ویلیام، سه فرزند او، شاهزاده جورج، شاهدخت شارلوت و شاهزاده لوئی قرار دارند.

بعد از سه فرزند دوک کمبریج، نوبت به دوک ساسکس می‌رسد و بعد از او پسرش، آرچی هریسون مانباتن ویندزور قرار دارد.

در ردیف هشتم نوبت به دوک یورک، دومین پسر بزرگ ملکه می‌رسد و بعد از او هم دو فرزندش، شاهدخت بئاتریس و شاهدخت یوژنی قرار دارند.

آیا فرزند شاهدخت یوژنی در ردیف جانشینی تاج و تخت قرار خواهد گرفت؟

با تولد پسر شاهدخت یوژنی، این کودک که نام او هنوز فاش نشده است، در ردیف یازدهم جانشینی سلطنت قرار خواهد گرفت، یعنی یک پله بعد از مادر خود.

این بدان معنی است که شاهزاده ادوارد، سومین فرزند ملکه، از جایگاه یازدهم به ردیف دوازدهم منتقل می‌شود.

وقتی هم که آرچی، پسر دوک و دوشس ساسکس در مه ۲۰۱۹ به دنیا آمد، تولدش باعث شد دوک یورک از ردیف هفتم به جایگاه هشتم در ردیف جانشینی سلطنت منتقل شود.

قوانین جانشینی سلطنت چگونه طی سال‌های اخیر تغییر کرده است؟

در سال ۲۰۱۳، قانون جدیدی در مجلس با نام قانون جانشینی تاج و تخت به تصویب رسید.

تصویب این قانون قواعد موجود در زمینه جانشینی سلطنت را تغییر داد که پیشتر مقرر می‌داشت اگر یک نوزاد پسر در خاندان سلطنتی به دنیا بیاید که خواهری بزرگ‌تر دارد، پسر به دنیا آمده می‌تواند خواهر خود را در ردیف جانشینی سلطنت جابجا کند، هر چند آن دختر از او بزرگ‌تر بوده باشد.

قانون ارشدیت کودکان پسر، دیگر برای کودکان سلطنتی که بعد از تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۱ به دنیا آمده‌اند اعمال نمی‌شود.

این بدان معنی است که اگر شاهدخت یوژنی اول دختری به دنیا می‌آورد و بعد صاحب پسر می‌شد، دخترش دیگر به خاطر تولد برادر کوچکترش جای خود را در ردیف جانشینی تاج و تخت از دست نمی‌داد.

© The Independent

بیشتر از زندگی