محمد مساعد در انتظار گرفتن پناهندگی از کانادا

محمد مساعد روزنامه‌نگار ایرانی در دادگاه انقلاب اسلامی به چهار سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است

محمد مساعد حال حاضر در شهری در ترکیه به سر می‌برد- عکس از ایرنا

محمد مساعد،‌ روزنامه‌نگار منتقد حکومت ایران، که به دلیل گزارش‌هایش در مورد اعتراضات آبان ماه ۹۸ و فساد مالی حکومت ایران، حکم زندان گرفته و به‌ ترکیه گریخته است، به دنبال پناهندگی در کشوری امن همچون کانادا است.

او در روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت تلویزیون سی‌بی‌سی کانادا گفت که به دنبال پیدا کردن کشوری امن برای زندگی است که یکی از آن‌ها کانادا خواهد بود. او در این گفت‌وگوی کوتاه همچنین عنوان کرد که هنوز در تلاش برای پنهان ماندن از دست ماموران اطلاعاتی دولت ایران است. این روزنامه‌نگار در حال حاضر در شهری در ترکیه به سر می‌برد ولی محل دقیق اقامت کنونی‌ وی نامشخص گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مساعد دی‌ماه گذشته گفته بود پس از آن‌که مقام‌های قضایی او را برای رفتن به زندان احضار کردند، از ایران به ترکیه گریخته است. محمد مساعد در سال‌های اخیر و به‌خصوص یک سال گذشته، به دلیل گزارش‌هایش درباره مفاسد اقتصادی، اعتراضات آبان‌ماه و انتقاد از عملکرد دولت در مورد کرونا دو بار بازداشت شده است. او در شهریورماه سال جاری در دادگاه انقلاب اسلامی به چهار سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

او پس از احضار به دادگاه، به‌سرعت از ایران گریخت؛ حتی به دوستان خود گفته بود که لیوان چایش را تا نیمه سرکشیده و روی میز رها کرده است. این گفته وی، در واقع استعاره‌ای از عجله‌اش برای خروج از ایران بوده تا به دست نیروهای امنیتی این کشور نیفتد.

پلیس ترکیه، محمد مساعد را در شهر مرزی وان دستگیر و در تماس با کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، اعلام کرد که وی را برای مداوا به بیمارستان دولتی «اوزآلپ» برده و به او اعلام کرده‌اند که وی را به پست مرزی ایران تحویل خواهند داد.

مساعد که در مصاحبه خود با شبکه سی‌بی‌سی کانادا، از احساس ناامنی خود در ترکیه سخن به میان آورده، بر این موضوع که باید زودتر به کشوری امن برود تا بتواند زندگی جدید آغاز کند، اشاره کرده است.