۱۳ باری که سیمپسون‌ها آینده را پیش‌بینی کردند

این مجموعه محبوب کارتونی، سال‌ها یا حتی چند دهه از اخبار جهانی جلوتر بوده

سیمپسون‌ها مجموعه‌ کارتونی‌ پرطرفدار در آمریکا- Stephen Shugerman / Getty Images North America / Getty Images via AFP

هیچ نگران نباشید: سیمپسون‌ها تا چندین سال دیگر را هم برایمان پیش‌بینی کرده‌اند.  

کارتون تاثیرگذار ساخت مت گرونینگ، با حدود ۷۰۰ قسمت، موضوعات زیادی را پوشش داده است. این مجموعه‌ پرطرفدار در سراسر جهان، در سال‌های اخیر به دلیل موضوعات جنجالی‌ای که در قسمت‌های مختلف به تصویر کشیده، موردتوجه ویژه قرار گرفته است. پیام این موضوعات چیزی نیست جز این که: «سیمپسون‌ها می‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند.»

این مجموعه، که ۲۰ سال پیش به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و ۱۴ سال پیش از کشف، به یک قضیه علمی انقلابی اشاره کرد، اغلب ماه‌ها، سال‌ها یا حتی چند دهه از اخبار جهانی جلوتر بوده است. با این‌که سازندگان آن گاهی در مورد صحت لقب نوستراداموس مدرن اختلاف‌نظر دارند اما توانایی مجموعه سیمپسون‌ها در پیش‌بینی وقایع به ظاهر غیرقابل پیش‌بینی، اغلب حیرت‌انگیز است.

در این‌جا به ۱۳ مورد از «پیش‌بینی»های سیمپسون‌ها در آینده می‌پردازیم:

دونالد ترامپ

در قسمت «بارت به سوی آینده» در فصل یازدهم که در سال ۲۰۰۰ پخش شد، ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پیش‌بینی شده است. این قسمت، که در زمان آینده اتفاق می‌افتد، درباره ریاست‌جمهوری ترامپ است که در آن زمان کاملا دور از ذهن به نظر می‌رسید. (هرچند به احتمال زیاد، نامزدی ناموفق ترامپ در انتخابات به‌عنوان نامزد حزب سوم، منبع الهام این قسمت بوده است)

لیدی گاگا

در فصل ۲۳ این مجموعه، «لیزا دیوانه (گاگا) می‌شود»، که در زمان پخش در سال ۲۰۱۲ به شدت مورد انتقاد طرفداران این مجموعه قرار گرفت، لیدی گاگا (با صدای خودش) با دو سیم نگهدارنده به داخل استادیوم پرواز می‌کند. این ستاره‌ پاپ در سال ۲۰۱۷ در نیمه‌ بین دو مسابقه فوتبال آمریکایی (سوپر بول) دقیقا به همین شکل و با لباسی بسیار شبیه آنچه در آن قسمت سیمپسون‌ها پوشیده بود، وارد استادیوم شد.

برنده جایزه نوبل

در یک لحظه‌ بسیار کوتاه در یکی از قسمت‌های مجموعه در سال ۲۰۱۰، میلهاوس شرط می‌بندد که بنگت هولمستروم، اقتصاددان فنلاندی، جایزه نوبل اقتصاد را برنده می‌شود. او شش سال بعد (در یک پیروزی مشترک با الیور هارت) برنده این جایزه ‌شد.

واقعیت جالب: سیمپسون‌ها چند سال قبل پیش‌بینی کردند که استاد هولمستروم استاد موسسه فناوری ماساچوست جایزه نوبل می‌شود. و امروز، همین‌طور هم شد!

ریاست‌جمهوری بایدن-هریس

دیوید سیلورمن، انیماتور و کارگردان سریال، اخیرا در توییتر خود به شوخی نوشت که این مجموعه در سال ۲۰۱۹ «آینده را پیش‌بینی کرده بود». به نظر می‌رسد که آن‌ها همکاری جو بایدن و کامالا هریس از حزب دموکرات را پیش‌بینی کرده بودند. در آخر‌های این قسمت، که آهنگ ضد ترامپ «آمریکا» برگرفته از فیلم داستان وست ساید پخش می‌شود، بایدن و هریس کنار هم ایستاده‌اند. گرچه نامزدی و انتخاب آن‌ها تا سال بعد اتفاق نیفتاد.

بوزون‌های هیگز

در قسمت «جادوگر تراس همیشه‌سبز» که در سال ۱۹۹۸ پخش شد، هومر با الهام از توماس ادیسون تصمیم می‌گیرد به یک مخترع تبدیل شود. او در جایی از داستان، معادله‌ای روی تخته‌سیاه می‌نویسد که تقریبا جرم ذره بوزون هیگز (معروف به ذره خدا) را پیش‌بینی می‌کند. سیمون سینگ، کارشناس، به ایندیپندنت گفت: «آن معادله، جرم ذره بوزون هیگز را پیش‌بینی می‌کرد. اگر آن را حل کنید، جرمی از بوزون هیگز را به دست می‌آورید که تنها کمی از جرم نانو بوزون هیگز بیشتر است. به نوعی شگفت‌انگیز است که هومر ۱۴ سال پیش از کشف، آن را پیش‌بینی می‌کند.»

زنبورهای سرخ قاتل

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی خود بیل اوکلی، نویسنده مجموعه، هم اذعان کرد که سیمپسون‌ها در کلیپ «مارج در زنجیر» از فصل چهارم مجموعه که بارها و بارها به اشتراک گذاشته شد، «سال ۲۰۲۰» را پیش‌بینی کرده بودند. در این کلیپ، ساکنان اسپرینگ‌فیلد (منطقه‌ای در شیکاگو امریکا) بر سر دسترسی به یک دارونما با هم درگیر می‌شوند؛ موضوعی که از نظر طرفداران مجموعه، پیش‌بینی درمان‌های جعلی دونالد ترامپ برای ویروس کووید-۱۹ بوده است. علاوه بر آن، کمی بعد در این کلیپ، عده‌ای اوباش یک کندوی زنبورهای قاتل را واژگون می‌کنند که بینندگان آن را پیش‌بینی حمله‌ سال گذشته زنبور‌های سرخ قاتل تعبیر کردند.

رسوایی گوشت اسب

در قسمت «ترانه خفن سویت سیمور اسکینر» در سال ۱۹۹۴، خانم دوریس (دوریس گروا مرحوم) در غذای مدرسه اسپرینگ‌فیلد «تکه‌هایی از گوشت قسمت‌های مختلف اسب» می‌ریزد. این موضوع با رسوایی سال ۲۰۱۳ در انگلستان به دلیل پیدا شدن دی‌ان‌ای اسب در محصولات گوشتی (گوشت گاو)، معنای دیگری پیدا کرد.

نامه بیتل‌ها

در یکی از قسمت‌های ابتدایی مجموعه‌ سیمپسون‌ها، مارج پاسخ نامه‌ای را که چند دهه قبل به رینگو استار فرستاده بود، دریافت می‌کند. این پیش‌فرض در سال ۲۰۱۳ برای دو زن ساکن در اِسکس واقعا اتفاق می‌افتد. آن‌ها پاسخ نامه‌ای را که ۵۰ سال قبل به سر پل مک‌کارتنی از گروه بیتل‌ها نوشته بودند، گرفتند.

ساعت‌های هوشمند

اولین ساعت هوشمند تجاری جهان در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد اما ایده آن در قسمتی از مجموعه‌ سیمپسون‌ها با عنوان «عروسی لیزا» در سال ۱۹۹۵ به تصویر کشیده شد. در این قسمت داماد، هیو (مندی پتینکین)، یک ساعت مچی چند‌منظوره به دست دارد.

ادغام دیزنی-فاکس

خرید شبکه فاکس به مبلغ ۷۱/۳ میلیارد دلار توسط شرکت دیزنی در سال ۲۰۱۹ جهان را غافلگیر کرد اما طرفداران مجموعه سیمپسون‌ها چندان تعجب نکردند. این مجموعه در حقیقت ادغام فاکس-دیزنی را در سال ۱۹۹۸ «پیش‌بینی» کرده بود: در این قسمت استودیوهای قرن بیستم شرکت فاکس، «زیرمجموعه‌ای از شرکت والت دیزنی» نام می‌گیرند.

طلای المپیک آمریکا

در قسمت «پسر با کرل ملاقات می‌کند» در فصل ۲۱، هومر و مارج به یک تیم مختلط کرلینگ (ورزشی شامل هل دادن سنگ‌ها روی صفحات یخی) می‌پیوندند و در نهایت به بازی‌های المپیک زمستانی راه پیدا می‌کنند. آن‌ها در قسمت‌های جلوتر سوئد را شکست می‌دهند و طلای المپیک را برای ایالات‌متحده می‌برند. این پیروزی غافلگیرکننده، در واقعیت هشت سال بعد در پیونگ‌یانگ اتفاق می‌افتد؛ زمانی که تیم مردان ایالات‌متحده برنده اولین مدال طلای المپیک آمریکا در این ورزش می‌شوند.

سخنرانی تام هنکس در مراسم تحلیف

تام هنکس در مراسم تحلیف جو بایدن سخنرانی کرد. این صحنه کلیه‌ طرفداران مجموعه سیمپسون‌ها را یاد صحنه‌ای در فیلم سیمپسون‌ها انداخت که ۱۴ سال قبل ساخته شده و ظاهرا این لحظه را پیش‌بینی کرده بود. هنكس در آن قسمت از مجموعه می‌گوید: «دولت آمریكا اعتبار خود را از دست داده و حال می‌خواهد مقداری از اعتبار من را قرض بگیرد.» این سخن او، كاربران توییتر را به شدت به یاد میزبانی این بازیگر در ویژه برنامه تلویزیونی پیش از مراسم تحلیف برای دولت بایدن انداخت.

حمله به کنگره

حملات مرگبار طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ جهان را شوکه کرد و پایه‌های دموکراسی آمریکا را لرزاند. اما به گفته برخی از طرفداران مجموعه سیمپسون‌ها، این اغتشاشات قبلا در سال ۱۹۹۶ در قسمت «روزی که خشونت از بین رفت»، «پیش‌بینی» شده بود. در این قسمت، عده زیادی از شخصیت‌های کارتونی با خشم به پله‌های ساختمان کنگره هجوم می‌برند.

© The Independent

بیشتر از زندگی