ایران فایل صوتی سخنان ظریف درباره هواپیمای اوکراینی را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که اگر ظریف حرفی هم زده باشد درباره احتمالات بوده است

وزارت خارجه می‌گوید سخنان ظریف درباره احتمالات بوده است- ایرنا

سعید خطیب‌زاده در واکنش به انتشار گزارشی درباره فایل صوتی سخنان محمدجواد ظریف درباره عمدی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی وجود این فایل صوتی را تکذیب کرد و گفت که محتوای مکالمه با «ادبیات» ظریف همخوانی ندارد.

با این وجود و در تناقض با تکذیب انجام این مکالمه و محتوای آن، او در بخش دیگری از سخنانش گفت که صحبت‌های محمدجواد ظریف با در تماس‌های رسمی بعد از این رویداد درباره «احتمالات» بوده است: «ظریف در دیدارها و تماس‌های رسمی در روزها و هفته‌های بعد از فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، منجمله در تماس و دیدار با وزیر خارجه کانادا، ضرورت بررسی کلیه احتمالات ممکن پیرامون دلایل و شرایط وقوع این فاجعه را مورد تاکید قرار داده است که احتمال مداخلات الکترونیکی خارجی و یا حضور عناصر نفوذی هم می توانست جزء چنین احتمالاتی باشد.»

خطیب‌زاده گفت که بیان این احتمالات تنها مختص به ظریف نبوده و مقام‌های امنیتی، نظامی و مجلس نیز در این رابطه سخن گفته‌اند: «این دیدگاه منحصر به ایشان نبوده و همانگونه که از اظهارات رسمی (منجمله در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی) مشخص است مراجع امنیتی کشور همه این احتمالات را بررسی کردند و نهایتا به اشتباه فاجعه بار انسانی به عنوان مسبب این فاجعه رسیدند.»

سخنگوی وزارت خارجه گفته که اقدامات کانادا و رسانه‌ها در جهت زنده کردن داغ خانواده قربانیان است و بهتر است آن‌ها دست از این «جنجال‌های بی‌نتیجه» بردارند.

ماجرای فایل صوتی چیست؟

شبکه سی‌بی‌سی از یک فایل صوتی پرده برداشته که در آن به عمدی بودن شلیک به این هواپیمای مسافربری اشاره شده است.

این رسانه کانادایی اعلام کرد که دولت و سازمان‌های امنیتی در حال بررسی یک صدای ضبط شده هستند که منسوب به محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. او در این فایل صوتی به عمدی بودن سرنگونی پرواز شمار ۷۵۲ خط هوایی بین‌المللی اوکراین اشاره می‌کند.

پروازی که در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۸، همزمان با حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق برای گرفتن انتقام سلیمانی، هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند.

صدایی که صدای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شناسایی شده در این فایل صوتی می‌گوید: «هزاران احتمال برای سرنگونی این هواپیما وجود دارد شامل اینکه دو یا سه نفوذی حمله را انجام داده باشند که سناریوی نامحتمل نیست.» در جای دیگری صدای او به گوش می‌رسد که می‌‌گوید: «حقیقت هیچگاه از سوی عالی‌ترین سطوح نظامی و حکومتی افشا نخواهد شد.»

ظریف در توضیح افشا نشدن حقیقت می‌گوید: «آنها به ما یا هیچ کس دیگر نمی‌گویند زیرا درهایی را به روی سیستم‌های دفاعی کشور باز می‌کند که علنی کردن آن به نفع امنیت ملی هیچ کشوری نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکالمات این فایل صوتی که به زبان فارسی است در ماه‌های نخست پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی ضبط شده است. هویت افرادی که طرف گفت‌و‌گو با ظریف بودند به دلایل امنیتی افشا نشده است. همچنین منبع انتشار این فایل صوتی نیز به طور عمومی اعلام نمی‌شود.

رالف گودل، نماینده ویژه نخست‌وزیر کانادا در پرونده پرواز ۷۵۲ می‌گوید، دولت در جریان این فایل صوتی قرار دارد و نسخه‌ای از آن را در ماه نوامبر دریافت کرده است. به گفته او این فایل صوتی حاوی اطلاعات حساسی است و اشاره به جزئیات آن به طور علنی می‌تواند جان دیگران را به خطر بیاندازد.

صدای منتسب به ظریف در همین فایل صوتی می‌گوید که ایران می‌خواهد غرامت بپردازد تا اجازه ندهد کشورهای دیگر این پرونده را به یک «جرم بین‌المللی» تبدیل کنند.

ایران ۱۵۰ هزار دلار غرامت برای بازماندگان تعیین کرده، اما کانادا این پیشنهاد را نپذیرفته و می‌گوید جمهوری اسلامی حق ندارد به طور یکجانبه میزان غرامت را تعیین کند.

در بخش دیگری از فایل صوتی، ظریف به روسیه و نقش آن در سرنگونی هواپیمای مالزی (۲۰۱۴) اشاره می‌کند و می‌گوید روسیه هیچ‌گاه مسئولیت آن را نپذیرفت.