گزارش نشریه فرانسوی از «سرنوشت غم‌‌انگیز» کارکنان ایرانی رنو

کارکنان ایرانی رنو برای ادامه اقامت در فرانسه با مشکلات حقوقی روبرو شده‌اند

شرکت فرانسوی رنو در سال ۲۰۱۸ مجبور به ترک ایران شد - MARTIN BUREAU / AFP

روزنامه لوپوئن چاپ پاریس در گزارشی تحت عنوان «سرنوشت غم‌انگیز کارکنان ایرانی رنو» که روز سه‌شنبه منتشر شد، از مشکلاتی که برای همکاران ایرانی این خودروساز فرانسوی پس از ترک ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا با آنها روبرو شده‌اند نوشته است.

شرکت رنو از سال‌ها پیش در ایران فعال بوده و با مشارکت پارس خودرو، دومین خودروساز بزرگ ایران، به ساخت و مونتاژ برخی مدل‌های خود مشغول بوده است. اما پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، در سال ۲۰۱۸ مجبور به ترک ایران شد.

آرمین عارفی، نویسنده گزارش، از مشکلاتی که یکی از همکاران ایرانی رنو که به پیشنهاد آن شرکت برای همکاری در مورد پروژهای احتمالی آینده به فرانسه مهاجرت کرده و اکنون باید آن کشور را ترک کند نوشته و می‌گوید ۱۱۳ نفر دیگر هم مشکلی مشابه دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، شرکت رنو پس از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران به چندین کارمند ایرانی پیشنهاد داد برای حفظ مهارت‌های خود برای پروژه‌های احتمالی در ایران، از طریق شرکت فرعی «مدیریت جهانی رنو-نیسان» به طور موقت به فرانسه بروند.

هر چند در قرارداد رنو درج شده بود که این همکاری موقت بوده و آن شرکت در عین حال مسئولیتی در قبال اقامت خانواده‌های آنها ندارد، اما اکثریت قریب به اتفاق کارمندان ایرانی آن موافقت کردند از کار خود در رنو-پارس استعفا بدهند و به فرانسه نقل مکان کنند.

حال که پس از گذشته دو سال از آنها خواسته شده به ایران برگردند، برخی به دلایل مختلف خواهان ماندن هستند؛ مانند آرش که باید اول فوریه خانه اجاره‌ای را تحویل بدهد، اما می‌گوید حاضر است هزینه آن را شخصا بپردازد تا فرزندش تحصیلات خود را به پایان برسد.

در ادامه گزارش، ضمن اشاره به شرایط قرارداد و برخی ابهامات پیش‌آمده، گفته می‌شود این افراد برای ادامه اقامت در فرانسه با مشکلات حقوقی روبرو شده‌اند و برای این منظور وکیل استخدام کرده‌اند و هر چند فرصتی گرفته‌اند، اما باید دیر یا زود فرانسه را ترک کنند.