تاکید دوباره ایران بر بازگشت آمریکا به عنوان پیش‌شرط احیای برجام

روحانی: آن طرفی که از برجام خارج شد باید گام اول را بردارد

حسن روحانی رییس جمهوری ایران- IRANIAN PRESIDENCY / AFP

رییس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه بار دیگر دولت آمریکا را آغازگر اختلاف‌های کنونی بر سر توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ معرفی کرد و گفت آن طرفی که از برجام خارج شد و به تعهدات خود عمل نکرد باید گام اول را برای احیای آن بردارد.

حسن روحانی در جمع گروهی از دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران به مناسب سالگرد انقلاب ۵۷ گفت، در مورد این که چه کسی در این راه باید آغازگر باشد و قدم پیش بگذارد، تردیدی نیست که ما از تعهد خارج نشده‌ایم تا گام اول را برداریم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی رویکرد دولت قبلی ایالات متحده در برابر جمهوری اسلامی را راه‌اندازی «جنگ» علیه ایران دانست و گفت، کسی و کشوری که از تعهد خارج شد و سه سال خلاف تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کرد باید آغازگر بازگشت به برجام باشد.

رییس‌جمهوری ایران گفت، جمهوری اسلامی با صدای رسا اعلام می‌کند اگر گروه ۱+۵ به تعهدات خود بلادرنگ عمل کند، ایران نیز به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا برجام را توافقی معیوب می‌دانست و با هدف رسیدن به یک توافق بهتر که علاوه بر برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود، در اریبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد.

جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا، که در زمان حصول برجام معاون رییس جمهوری وقت بود، خواهان بازگشت به برجام است و می‌گوید احیای آن می‌تواند مبنایی برای گفت‌وگو درباره سایر مسائل مورد نگرانی در ارتباط با ایران شود.

با این حال او بازگشت واشنگتن به توافق وین را مشروط به پیروی کامل تهران از تعهدات خود کرده است.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ایران که پس از اجرای آن در دی ۱۳۹۴ لغو شده بودند، ایران اعلام کرد از محدودیت‌های مندرج در برجام عبور خواهد کرد و مجلس نیز دولت را موظف به اقداماتی فراتر از آن کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود گفته است ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به مراتب از محدوده  تعیین شده فراتر رفته و تهران در عین حال، در تناقض با برجام، استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را نیز آغاز کرده است.